Consumentenprijzen stijgen door coronacrisis

22 mei 2020

In maart moest de consument iets meer betalen voor voedsel dan twee maanden eerder. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse toelichting op de voedselprijzenmonitor van Wageningen Economic Research en CBS. Brood, aardappelen, eieren, rundvlees, varkensvlees en pluimveevlees werden duurder in de winkel.

In februari en maart stegen de prijzen van pluimveevlees met 3 procent, van aardappelen met 5 procent en van varkensvlees met 10 procent. De prijs van zuivel en groenten bleef ongeveer gelijk. De prijsstijgingen hebben te maken met de toegenomen vraag in de detailhandel, die wordt veroorzaakt door het sluiten van de horeca in verband met het coronavirus.

De boeren die deze producten leveren, zien weinig terug van de prijsstijgingen. Ondanks de hogere retailprijzen zagen aardappeltelers en rundveehouders hun opbrengsten dalen met respectievelijk 11 procent en 4 procent. Dat komt met name door de teruggelopen vraag uit het buitenland. Zo staat de melkprijs onder druk en is de markt voor fritesaardappelen wereldwijd ingestort. De varkenssector en pluimveesector merken wat hun cijfers betreft nog niet zo veel van de crisis.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?