Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

delivery

Beeld: Kai Pilger via Unsplash

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken. 

De boodschappenbezorging is het hardst gegroeid. FSIN schat in dat in 2020 de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toenam met ruim 49%. In bedragen uitgedrukt is dat bijna €2,7 miljard, €600 miljoen meer dan oorspronkelijk geschat. Het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (dat is inclusief taart, versboxen e.d.) ligt nu op 6,1%.

Ook de maaltijdbezorging groeide flink, namelijk met 37% naar ruim €2,7 miljard. Ook zonder corona was de groeiende trend zichtbaar geweest, maar de vereniging schat de stijging in zo'n scenario op 14%. De totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken bestond in 2020 voor ongeveer 23% uit maaltijdbezorging.

"Dankzij" corona

Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN, bestempelt corona als aanjager van de stijgende cijfers. "Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen. Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Hoewel de coronacrisis de groei dus heeft versneld, verdwijnt deze niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen." Ook noemt Blokker de grote groep jonge mensen die vaker voor maaltijdbezorging kiezen dan bijvoorbeeld voor een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt. "Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

FSIN: De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor bovengenoemde percentages nog licht kunnen afwijken.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

‘Maaltijdservice starten? Begin niet zomaar met koken’

‘Maaltijdservice starten? Begin niet zomaar met koken’

Bij Slagerij Beerens draait het niet alléén om de verkoop van vlees. De Eindhovense slagerij en traiteur verkoopt zo’n duizend kant-en-klaarmaaltijden per week. Door de coronacrisis loopt de bezorgservice beter dan ooit. Eigenaar Theo Beerens vertelt het verhaal achter het succes.

Coronacrisis leidt tot extra service

Coronacrisis leidt tot extra service

De consumentenbehoefte verandert razendsnel, als gevolg van het coronavirus. Slagers merken dat uiteraard ook en spelen hier massaal op in door bestel- en bezorgmogelijkheden te bieden.