Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Marketing uitsnede_Unsplash

Foto: Unsplash

Vier kansen voor ondernemers

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren van je marketing.

Eígenlijk had je er al lang iets aan willen doen. Een nieuwe huisstijl, leuke marketingacties bedenken, nieuwe teksten op je website. Maar ja, druk druk druk. Dit is hét moment om (extra) aandacht te besteden aan de marketing van je onderneming. Zo ben jij, als de economie straks weer aantrekt, klaar om die inhaalslag te maken. Hoe dan precies? Stort je op de volgende vier onderwerpen:

1. Werk aan de basis van je bedrijf.
Zonder stevig fundament geen succesvolle onderneming. Heb je je doel en doelgroep nog helder voor ogen? Wat doet de concurrent? Ben je nog onderscheidend genoeg ten opzichte van soortgelijke bedrijven? Blijf innovatief: bedenk een nieuw gerecht voor je menukaart, ontwerp een nieuw product of steek een bestaand product in een nieuw jasje. Wees creatief!

2. Samenwerkingsverbanden zijn hot!
Helemaal in deze tijd voelen we: we hebben elkaar nodig. Zoek daarom medeondernemers of andere soorten afnemers op met wie je een samenwerking aangaat. Zo kun je je business en afzetmarkt vergroten. Ben je slager? Ga dan een samenwerking aan met de kaasboer, bakker, viswinkel en groenteboer in jouw winkelgebied. Wie weet kun je samen de lunch verzorgen bij dat ene bedrijf. Het versconcept blijkt vaak populair en succesvol te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar https://www.machtiglekker.nl/. Gebruik de extra tijd die je nu hebt om nieuwe waardevolle verbindingen aan te gaan. Real life ontmoetingen zijn nu waarschijnlijk minder verstandig, maar een telefoontje is zo gepleegd.

3. Refresh de huisstijl.
Al jaren dezelfde posters, dezelfde menukaarten en een foto op je website nog zonder grijze haren. Niet écht up-to-date. Door je huisstijl ‘op te frissen’ geef je de uitstraling van je bedrijf een boost én creëer je straks extra aandacht als je weer opengaat. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kleuren, nieuwe foto’s, vernieuwde website etc.

4. Plan het in. Een slimme ondernemer denkt vooruit. Ook wat betreft marketing. Bedenk nu alvast alle aanbiedingen en (marketing)acties die je dit jaar on- en offline wilt doen en werk ze uit. De online acties en socialmediaberichten kun je zelfs nu direct al inplannen. Zo heb je daar straks geen omkijken meer naar en kun jij je op je core business richten als je weer open bent.

Dit artikel is geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes – small business communication (info@manytastes.nl of 030 227 3561)

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Vakwedstrijd Arnhem Rookworststad gaat door in oktober 2020

Vakwedstrijd Arnhem Rookworststad gaat door in oktober 2020

De vakwedstrijd Arnhem Rookworststad 2020 gaat door. In oktober strijden slagers voor de 46ste keer om de kampioensprijs 'de bronzen rookworst'. Slager Wout van Veen won de vorige editie van deze wedstrijd.

Met z’n allen

Met z’n allen

‘We doen dit samen’. Het klinkt soms als een bezwering, soms als troost dan weer bijna als dreigement. Want de piek van het coronavirus afvlakken werkt alleen als we ons allemaal aan de coronamaatregelen houden. Maar of we dat nou echt sámen doen?

Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

Wat is er enorm veel veranderd sinds mijn laatste column. Schreef ik afgelopen editie nog over het plezier dat we hebben in ons vak, komt daar ineens een coronacrisis overheen. Onze minister-president zegt: “bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.” Hij heeft er ook nog een leuke kreet bij bedacht: “de intelligente lockdown.”