Coronacrisis? Zo boost jij straks je omzet!

Marketing uitsnede_Unsplash

Foto: Unsplash

Vier kansen voor ondernemers

Je had als ondernemer zulke mooie plannen voor 2020. Tot het coronavirus op visite kwam en roet in het eten gooide. Waarschijnlijk zit je nu noodgedwongen thuis en ben je druk bezig de schade zoveel mogelijk te beperken. Een lastige tijd, maar ook een tijd waarin ineens ruimte is voor zaken die normaal gesproken blijven liggen. Bijvoorbeeld het verbeteren van je marketing.

Eígenlijk had je er al lang iets aan willen doen. Een nieuwe huisstijl, leuke marketingacties bedenken, nieuwe teksten op je website. Maar ja, druk druk druk. Dit is hét moment om (extra) aandacht te besteden aan de marketing van je onderneming. Zo ben jij, als de economie straks weer aantrekt, klaar om die inhaalslag te maken. Hoe dan precies? Stort je op de volgende vier onderwerpen:

1. Werk aan de basis van je bedrijf.
Zonder stevig fundament geen succesvolle onderneming. Heb je je doel en doelgroep nog helder voor ogen? Wat doet de concurrent? Ben je nog onderscheidend genoeg ten opzichte van soortgelijke bedrijven? Blijf innovatief: bedenk een nieuw gerecht voor je menukaart, ontwerp een nieuw product of steek een bestaand product in een nieuw jasje. Wees creatief!

2. Samenwerkingsverbanden zijn hot!
Helemaal in deze tijd voelen we: we hebben elkaar nodig. Zoek daarom medeondernemers of andere soorten afnemers op met wie je een samenwerking aangaat. Zo kun je je business en afzetmarkt vergroten. Ben je slager? Ga dan een samenwerking aan met de kaasboer, bakker, viswinkel en groenteboer in jouw winkelgebied. Wie weet kun je samen de lunch verzorgen bij dat ene bedrijf. Het versconcept blijkt vaak populair en succesvol te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar https://www.machtiglekker.nl/. Gebruik de extra tijd die je nu hebt om nieuwe waardevolle verbindingen aan te gaan. Real life ontmoetingen zijn nu waarschijnlijk minder verstandig, maar een telefoontje is zo gepleegd.

3. Refresh de huisstijl.
Al jaren dezelfde posters, dezelfde menukaarten en een foto op je website nog zonder grijze haren. Niet écht up-to-date. Door je huisstijl ‘op te frissen’ geef je de uitstraling van je bedrijf een boost én creëer je straks extra aandacht als je weer opengaat. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe kleuren, nieuwe foto’s, vernieuwde website etc.

4. Plan het in. Een slimme ondernemer denkt vooruit. Ook wat betreft marketing. Bedenk nu alvast alle aanbiedingen en (marketing)acties die je dit jaar on- en offline wilt doen en werk ze uit. De online acties en socialmediaberichten kun je zelfs nu direct al inplannen. Zo heb je daar straks geen omkijken meer naar en kun jij je op je core business richten als je weer open bent.

Dit artikel is geschreven door Fiorienne Westenberg van Many Tastes – small business communication (info@manytastes.nl of 030 227 3561)

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Foodvakdag: nieuw vakevenement van Vlees+ voor retailers in food

Foodvakdag: nieuw vakevenement van Vlees+ voor retailers in food

Hoe blijf je met je winkel winstgevend? Hoe haal je het beste uit je personeel? Over 4 jaar ga ik met pensioen, hoe regel ik mijn bedrijfsovername? Hoe kan ik slim inkopen? Wat is het beste kassasysteem? Vragen waar foodretailers allemaal mee te maken krijgen. Daarom organiseert Vlees+ op maandag 8 juni de Foodvakdag. Dit nieuwe overkoepelde vakevenement...

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.

Slagers kunnen zich inschrijven voor de Grote Grillworsttest 2020

Slagers kunnen zich inschrijven voor de Grote Grillworsttest 2020

Op 5 maart vindt de keuring van de Grote Grillworsttest plaats, de eerste KNS vakwedstrijd van 2020. Slagers kunnen zich hiervoor inschrijven bij de KNS. Vorig jaar won slager Gerard van de Weg van Topslagerij Van de Weg uit het Gelderse Oosterwolde deze wedstrijd.