COV voert gedragscode in voor vleessector

COV Code

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) voert een eigen gedragscode in voor de vleessector. De Algemene Ledenvergadering van de COV heeft ingestemd met het voorstel en de leden zullen de COV Code ondertekenen. Dat maakte de organisatie 7 februari bekend.

Voorzitter Jos Goebbels: "COV-leden hechten groot belang aan vertrouwen in hun handelen en hebben daarom een sectorspecifieke gedragscode opgesteld. Deze code vormt een verbijzondering op de algemene Gedragscode Levensmiddelenketen, met name vanwege het aspect van het dierenwelzijn, zoals dat in de vleessector speelt."

De COV Code is een gids voor gepast gedrag en correct handelen, met name op het gebied van voedselveiligheid en productintegriteit van dierlijke producten. De code moet helpen voorkomen dat het imago van de Nederlandse vleesketen door onzorgvuldig handelen schade oploopt.

Een belangrijk onderdeel in de COV Code is dat de bedrijven zorgen dat dieren met respect behandeld worden en dierenwelzijnsregels naleven. Indien medewerkers misstanden signaleren kunnen ze dit op basis van deze COV Code melden bij de animal welfare officer of een vertrouwenspersoon.

Een andere afspraak is dat bedrijven alles in het werk stellen om te zorgen dat risico’s op voedselfraude in de schakel voor en na het bedrijf in de keten zijn geïdentificeerd, bijvoorbeeld via het maken van zogenaamde VACCP (vulnerability assessment critical control points). De leden zien er op toe dat ook de bedrijven direct voorafgaand en aansluitend aan de eigen schakel een dergelijke inspanning leveren.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie. Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever....

COV wil sterkere vleesketen

COV wil sterkere vleesketen

De Nederlandse vleessector kan economische en maatschappelijke uitdagingen alleen effectief oppakken vanuit sterkere ketenverbanden. Daarom gaat in navolging van de kalversector ook de varkenssector een nieuwe ketenorganisatie opzetten om samen gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van het milieu, de diergezondheid en welzijn. Dat zei...

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier op de vingers getikt voor de eet-geen-dierendag campagne. De commissie noemt de claim van deze campagne, dat als 'iedereen nou een dag geen vlees eet, dat je dan 500.000 dieren spaart', misleidend en oneerlijk. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende de klacht in bij de RCC. "Goed,...