COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Nederlandse Normcommissie Vegan en Vegetarisch voedsel is een feit

Nederlandse Normcommissie Vegan en Vegetarisch voedsel is een feit

De eerste Nederlandse normcommissie die zich bezig gaat houden met veganistische en vegetarische (internationale) normen is een feit. Dit meldt het Nederlandse Normalisatie-instituut (NEN).

Markt voor vleesvervangers groeit komende jaren met 10 procent

Markt voor vleesvervangers groeit komende jaren met 10 procent

ABN Amro voorspelt dat de markt voor vleesvervangers in 2019 en 2020 met tien procent stijgt. Dit heeft volgens het rapport twee oorzaken: het groeiend aantal producenten en de toegenomen interesse van consumenten.

Vion overweegt vegetarische producten

Vion overweegt vegetarische producten

Vion, één van de grootste vleesproducenten van Europa, overweegt ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Dat bevestigen bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink en financieel directeur John Morssink van Vion in Het Financieele Dagblad.