COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

Stichting Agri Facts (STAF) heeft de True Food Price Coalition op de vingers getikt vanwege een poster over de ‘true price’ van vlees. Volgens de coalitie zou het verminderen van de vleesconsumptie veel milieuwinst opleveren. Volgens Stichting Agri Facts kloppen de berekeningen van deze cijfers niet. Uit de controle van de cijfers...

COV wil sterkere vleesketen

COV wil sterkere vleesketen

De Nederlandse vleessector kan economische en maatschappelijke uitdagingen alleen effectief oppakken vanuit sterkere ketenverbanden. Daarom gaat in navolging van de kalversector ook de varkenssector een nieuwe ketenorganisatie opzetten om samen gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van het milieu, de diergezondheid en welzijn. Dat zei...

Amerikanen nog altijd grootste vleeseters op aarde

Amerikanen nog altijd grootste vleeseters op aarde

De afgelopen 50 jaar verdubbelde de wereldbevolking van 3 miljard naar 7,6 miljard mensen. De wereldwijde vleesproductie vervijfvoudigde. Tegelijk kun je de krant niet openslaan of je leest over vleesminderen en plantaardig eten. Wat betekent dat voor de wereldwijde vleesconsumptie en waar wonen de grootste vleeseters op aarde? De BBC zocht het uit. Door...