COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Goedkeuring voor promotieprogramma Trusted Pork

Goedkeuring voor promotieprogramma Trusted Pork

Het programma Trusted Pork van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) is door de Europese Commissie goedgekeurd voor de promotie van landbouwproducten. Trusted Pork betreft een driejarig programma voor de promotie van varkensvleesproducten in China, Japan, Taiwan, Vietnam en de Filipijnen. De Europese bijdrage bedraag 2 miljoen euro. Enige...

Toekomstvisie Vleessector gelanceerd

Toekomstvisie Vleessector gelanceerd

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) heeft een rapport gepubliceerd waarin de toekomstvisie van de Nederlandse vleessector richting 2025 wordt geschetst. De toekomstvisie van COV stelt ambitieuze doelen. In 2025 moet de Nederlandse maatschappij weer trots zijn op de vleessector die wereldwijd vooroploopt op het gebied van duurzame en eerlijke...

COV vreest grote gevolgen vleesexport

COV vreest grote gevolgen vleesexport

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) is ernstig bezorgd over de eerste stap die de Amerikaanse overheid heeft gezet om het akkoord tussen de EU en de VS over hormoonvrij rundvlees op te zeggen. Dringend beroep In 2009 hebben de EU en de VS het geschil over het gebruik van hormonen bijgelegd. Een belangrijke stap vooruit in de relatie tussen...