COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Na actie Stichting Agri Facts stelt PBL cijfers klimaatwinst bij

Na actie Stichting Agri Facts stelt PBL cijfers klimaatwinst bij

Na actie van Stichting Agrifacts stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) de cijfers over de klimaatwinst die gepaard gaat met halvering van de vleesconsumptie bij. Halvering van de vleesconsumptie in heel Europa leidt tot een vermindering van broeikasgassen van 2 tot 4 procent, afhankelijk van de vleessoort die men laat staan (kip, varken of...

Tweede editie Nationale Week zonder Vlees

Tweede editie Nationale Week zonder Vlees

Dit jaar organiseert Isabel Boerdam voor de tweede keer de Nationale Week Zonder Vlees. Deze vindt plaats van 11 maart tot en met 17 maart. Aan de eerste editie deden volgens de organisatie 32.000 geregistreerde deelnemers mee.  De redactie van Vlees+ vraagt zich af hoe slagers hier mee omgaan. Laat het ons weten via info@vleesplus.nl.

SVO biedt masterclasses voor studenten

SVO biedt masterclasses voor studenten

Studenten van SVO vakopleiding food kunnen iedere laatste woensdag van de maand een masterclass volgen om hun kennis te verbreden. Op deze manier biedt SVO studenten de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. Studenten maken niet alleen kennis met een expert, maar kunnen ook netwerken met vakgenoten. De bijeenkomsten zijn niet alleen toegankelijk...