COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
RCC tikt Wakker Dier op de vingers

RCC tikt Wakker Dier op de vingers

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Wakker Dier op de vingers getikt voor de eet-geen-dierendag campagne. De commissie noemt de claim van deze campagne, dat als 'iedereen nou een dag geen vlees eet, dat je dan 500.000 dieren spaart', misleidend en oneerlijk. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende de klacht in bij de RCC. "Goed,...

Naturli Foods lanceert plantaardig gehakt in Nederland

Naturli Foods lanceert plantaardig gehakt in Nederland

Het Deense Naturli Foods lanceert medio januari in 650 Albert Heijn-winkels in Nederland haar 100 procent plantaardige gehakt. Ook komen de plantaardige burgers van het merk in de schappen van de supermarkt te liggen. Begin 2018 bracht Naturli Foods het plantaardige gehakt succesvol op de Deense markt. Het bedrijf hoopt ook in Nederland in te...

Vleesconsumptie Nederlanders blijft gelijk

Vleesconsumptie Nederlanders blijft gelijk

Het vleesverbruik in Nederland was in 2017 even hoog als in 2016. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. In 2016 steeg de consumptie van vlees ten opzichte van het jaar ervoor. Sinds 2010 is de vleesconsumptie licht gedaald, maar tussen 2005 en 2010 is die juist gestegen, met een verbruikspiek van gemiddeld...