COV: week zonder vlees is vooral marketingactie

vleesconsumptie

Deze week, van 11 tot en met 17 maart, is het de Week zonder Vlees. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) ziet de week vooral als een marketingactie.

Bij de Week zonder Vlees zijn inmiddels behoorlijk wat commerciële partijen betrokken zoals Bonduelle, Hak, Heinz, Iglo, Quorn, Professor Grunschabel, Smeding, Vivera en Unilever. COV: "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften."

COV signaleert en begrijp de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu. Maar de organisatie vindt wel dat alles nu teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld. De branche organisatie wijst erop dat er verschillende activiteiten met een grotere impact en minder nut dan de vleesconsumptie. Een voorbeeld hiervan zijn vliegvakanties.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

De brancheorganisatie noemt het zorgelijk dat de gezonde eigenschappen vlees niet meer op waarde worden geschat. "Geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink. Feitelijk is het maatschappelijk niet verantwoord om over de voedingsaspecten heen te stappen omwille van een 'maatschappelijk & duurzaam profiel' en commerciële belangen", besluit COV.

 

Dossiers

Reactie toevoegen

 
Lees ook
COV waarschuwt voor tunnelvisie op vlees

COV waarschuwt voor tunnelvisie op vlees

De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) overhandigde 3 april het rapport ‘Duurzaam en gezond’ aan minister Schouten (LNV) en staatssecretaris Blokhuis (VWS). In het rapport stelt Rli dat de klimaatdoelen om nieuw voedselbeleid vragen. Hoewel de COV zich kan vinden in de invalshoek van een integraal voedselbeleid, plaatst de organisatie...

COV: ‘Week zonder Vlees goochelt met feiten en cijfers’

COV: ‘Week zonder Vlees goochelt met feiten en cijfers’

De eerste Week zonder Vlees ging maandag 5 maart van start. Deze week draait om bewustwording van de gevolgen van dagelijks vlees eten. Het COV, de koepel van vleesverwerkende bedrijven in Nederland, trekt aan de bel omdat veel cijfers die gebruikt worden om tegen vleesgebruik te pleiten, niet kloppen. Volgens COV-voorzitter Jos Goebbels zijn er drie...

Belgen eten minder vlees

Belgen eten minder vlees

Bijna de helft van de Belgen (44 procent) eet minder vlees dan een jaar geleden, meldt De Morgen. De dalende vleesconsumptie-trend in België zet zich voort. Dat blijkt uit een online enquête onder 1.000 Belgen door het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX. Aanleiding is de lancering van de nieuwe campagne ‘Try...