COV wil sterkere vleesketen

Varken

De Nederlandse vleessector kan economische en maatschappelijke uitdagingen alleen effectief oppakken vanuit sterkere ketenverbanden. Daarom gaat in navolging van de kalversector ook de varkenssector een nieuwe ketenorganisatie opzetten om samen gemeenschappelijke doelen te halen op het terrein van het milieu, de diergezondheid en welzijn. Dat zei COV voorzitter Jos Goebbels op 7 februari op de Algemene Ledenvergadering in Utrecht.

Goebbels haakte bij zijn presentatie in op de beleidsvisie van minister Schouten, waarbij de circulaire landbouw centraal staat. Goebbels: "Die schoen past ons prima, want de vleessector is bij uitstek al ingesteld op het optimaal verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten, in binnen- en buitenland. We gaan als keten voor een verdere verbetering van onze footprint om klimaatdoelen van Parijs en van het kabinet te halen, maar ook rond de diergezondheid en het dierenwelzijn door te ontwikkelen. Het is onontbeerlijk, dat we als varkensketen de handen ineen slaan, zoals de kalfsvleessector doet via SBK, met een eigen ketenorganisatie. Samenwerking tussen de producenten van diervoer, de varkenshouders, handel & logistiek met onze slachterijen en vleesbedrijven geeft een impuls aan het bereiken van maatschappelijke doelen".

Meer communicatie

Door samenwerking wil Goebbels ook het imago van Nederlands vlees te versterken en draagvlak voor de productie in Nederland te houden. Volgens hem is het noodzakelijk om het eigen verhaal en de juiste feiten rond vlees goed naar buiten te communiceren.

Goebbels: "Ik ben blij met de opmerking van secretaris-generaal Jan Kees Goet (LNV) op onze ledenvergadering, die stelt dat polarisatie, bedreiging en intimidatie door radicale groepen elke maatschappelijke dialoog in de weg staan. Fakenieuws en framing beheersen de media. Het is aan ons om te reageren op onjuiste informatie en op valse beweringen en daar andere verhalen en betere informatie tegenover te stellen. Onlangs hebben we als COV ons gelijk gehaald met een klacht tegen Wakker Dier voor de Reclame Code Commissie. En we hebben met Vlees.nl een belangrijke rechtszaak gewonnen tegen Varkens in Nood. Die successen sterken ons in de overtuiging dat we met het communicatie-platform Vlees.nl een goed verhaal hebben, er eerlijke informatie bieden en dat we het een goede zaak is dat we daarin nader zullen kunnen investeren".

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.