‘De beleving is totaal veranderd’

14 oktober 2020 Xandra Veltman

De functie van de slagerij is met de jaren behoorlijk veranderd. Consumenten komen niet meer alleen voor een goed stuk vlees, maar ook voor winkelbeleving, een gezonde maaltijd en informatie over de herkomst van producten. Als de inrichting daarop is afgestemd, groeit de omzet, zo blijkt. Vandaag het derde deel van de rondvraag 'Meer omzet door interieur' met Slagerij Rasenberg.

“Mijn opa was honderd procent boer. Mijn vader deed de slagersvakopleiding erbij en begon deze winkel, en hij deed er nog veel veehandel bij.” Jasper Rasenberg van Slagerij Rasenberg in Made, vlakbij Breda, heeft het vak van jongs af aan meegekregen. “Veehandel hebben we niet meer, maar we houden wel runderen voor onze eigen slagerij en we doen nog huisslachtingen.” Wat Rasenberg de laatste jaren opvalt? “De verkoop van maaltijden en van de grotere en luxere stukken vlees groeit sterk.”

Aan supermarkten en collega-slagers geen gebrek in Made, maar de klanten van Rasenberg blijven terugkomen, voor het ambacht. Zelfs in coronatijd, of toen de straat vier maanden lang opengebroken lag. Prijsvechten is niet noodzakelijk. Wel noodzakelijk was de winkelverbouwing en die is groots aangepakt, zegt Rasenberg. “Elke centimeter is opnieuw bekeken en benut. We zijn er qua loop- en werkruimte gigantisch op vooruit gegaan. We hebben vijf meter toonbank, 2,5 meter zelfbediening, een vrieskast en een kast voor grote stukken vlees. De beleving is totaal veranderd. Zo is het hakblok ingebouwd in de toonbank. Ik sta veel aan het hakblok te werken en houd nu tegelijkertijd contact met de klant. Mensen willen graag meekijken en als iemand nu een tomahawk of een ribeye wil, ziet hij me het vlees uit de kast halen en ter plekke snijden. Dat stukje vlees heeft een meerwaarde gekregen en voor mij is het werk gelijk maar de routing efficiënter. Plus, ik kan er iets over vertellen of een ander gesprekje voeren.”

De winkel is verbouwd door ‘Verswinkel Bouwen’. Bij zijn zoektocht naar een passende interieurverbouwer klikte het al in de eerste minuut met Harold Jongman. En dat is nooit meer veranderd. Het was een bijzonder prettige samenwerking, concludeert Rasenberg. “Zelfs nu nog; als ik nog iets wil veranderen hoef ik maar even te bellen en Jongman van Verswinkel Bouwen regelt het direct. Ik ben volledig ontzorgd. Ze hebben precies begrepen wat ik wilde. Een robuuste stijl met houtlook en een gastvrije uitstraling. Als een tweede huid.”

Dit is het derde deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?