‘De formule past bij wat consumenten willen’

2 september 2020 Xandra Veltman

De consument gaat niet meer alleen naar de slager voor kwalitatief vlees en vakkennis. Steeds vaker bezoekt hij de slagerij voor een complete maaltijd. Een kansrijke groeimarkt. Vandaag het eerste deel van de rondvraag 'Verse maaltijd van de slager' met Keurslagerij Beverdam en Meat&Meals.

Keurslagerij Beverdam in Rijssen benut het concept van Meat&Meals bijzonder goed, vindt Cees Bos, winkelbegeleider van Meat&Meals. “Beverdam gebruikt alle facetten van ons maaltijdenconcept, van recepten tot marketing. Zo hebben ze hun slagerij heel slim op de kaart gezet als maaltijdenwinkel.” Marlinde Borkent moet lachen om dit enthousiasme. Maar het klopt, beaamt ze. “We verkopen met Meat&Meals zo’n vijfhonderd maaltijden per week. Twee keer per week bezorgen we. We zijn met Meat&Meals gestart in 2012. In onze regio stopte tafeltje-dekje. Dat bood ons de koos om onze doelgroep uit te breiden, vooral met tweeverdieners, senioren en alleenstaanden. In het begin belden we gewoon aan bij ouderen. We boden een gratis maaltijd aan, gaven er folders bij en vroegen hoe ze gewoonlijk aten. Vooral door het weggeven ­hebben we een groot klantenimperium opgebouwd, de reclame ging van mond-tot-mond.

“Meat& Meals biedt een zeer uitgebreid maaltijdenconcept, met regelmatig een nieuwe uitgebreide menukaart. Qua hoeveelheid en prijs weet je altijd precies waar je aan toe bent. Klanten kunnen zelf hun maaltijd samenstellen en de grootte van hun portie bepalen. Ons motto: bied een zeer uitgebreid assortiment en durf weg te gooien. Liever iets meer derving en veel meer klanten omdat alles vers is. Meat&Meals heeft het rendement goed doorgerekend. Daarbij is er is altijd ondersteuning en de uitstraling is mooi en duidelijk. Ze blijven vernieuwen, gebruiken de input van de aangesloten slagers en scherpen het concept voortdurend aan. Ze organiseren vakwedstrijden en kookavonden. De kwaliteit en smaak passen bij wat consumenten willen. Meat&Meals biedt elke vier maanden themarecepturen aan, zoals nu dagverse maaltijdsalades en dagverse soepen. Daarnaast ondersteunen ze met social media-uitingen en ­bieden ze hulp bij het maken van een webshop. Ken je de uitspraak: ‘alleen ben je sneller en samen kom je verder’? Dat geldt hier ook.”

In ‘coronatijd’ is het nog drukker dan anders. Veel jonge mensen, die normaal gesproken bij hun ouders eten, bestellen nu bij Beverdam. Als het hen nu bevalt, komen ze later wellicht terug.

Dit was het eerste deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 4/5-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?