De taal van smaak – Reinier Spreen

De taal van smaak

Lekker is een vreselijk woord. Waaróm is het lekker? Leg dat maar eens uit. ‘De taal van smaak’ gaat over hoe je woorden vindt voor wat je ruikt en proeft. Want smaak is een taal die je kunt leren spreken en verstaan. Je voegt een extra laag toe aan je ervaring. En spreek je hem eenmaal vloeiend, dan beleef je alles op een veel dieper niveau.

Smaak, echte smaak, de sensatie van alles wat je tong proeft, is tamelijk rechtlijnig. Umami blijft wat lastig, maar voor zoet, zuur, zout en bitter vinden we feilloos de juiste woorden. Het is met ruiken dat we de mist in gaan. Ze zeggen dat het aan onze neus ligt, maar dat is onzin. Met een beetje aandacht gaat het verbazingwekkend goed. Dit kleine boekje verdedigt de stelling dat smaak een taal is die je kunt leren spreken en verstaan. Taal helpt je om een onzichtbare wereld te vatten, te onderscheiden en op een bewustere manier te begrijpen.

De taal van smaak van Reinier Spreen is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Titel: De taal van smaak | ISBN: 9789082591415 | Prijs: 10,00

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Over charcuterie

Over charcuterie

Na worst, rook, rot en drank komt er nu ook een handleiding voor charcuterie van de hand van Meneer Wateetons. De andere werken van de hand van Meneer Wateetons werden goed ontvangen. Ze werden zowel geprezen om de heldere uitleg en het theoretisch kader als de humoristische inslag.

Nooit meer slachten

Nooit meer slachten

Paul Shapiro onderzoekt de ontwikkeling van de kweekvleesindustrie. Als deze industrie haar doelen behaalt, kan deze volgens Shapiro grote problemen de wereld uit helpen. Shapiro verkent de stand van zaken: hoe is de industrie ontstaan, hoe staat zij er nu voor en welke uitdagingen komt ze nog tegen.

Verkeerd beeld

Verkeerd beeld

Vlees staat regelmatig in een kwaad daglicht. We weten dat wij minder vlees moeten eten en dat zien wij ook terug in onze verkoop. Mensen zijn bereid om iets meer geld uit te geven voor kwaliteit en daarvoor een dag in de week geen vlees te eten. Daarnaast blijft de consument trouw aan zijn assortiment, gehakt staat al jaren op nummer 1. Dit komt omdat...