De vegetarische slager

17 augustus 2020 Jurgen Elenbaas

Er zijn weinig bedrijven die zo tot de verbeelding spreken als de Vegetarische Slager. Opgericht door een bekeerling werd het een onwaarschijnlijk succes dat deel werd van een van de grootste voedselbedrijven ter wereld. Siebelink beschrijft in dit boek de geschiedenis van het ontstaan van de eerste ideeën in 2005 tot de verkoop aan Unilever in 2020.

De naam Vegetarische Slager verwijst niet alleen naar het bedrijf, maar de Vegetarische Slager is in grote mate ook Jaap Korteweg zelf, de oprichter die bij velen bekend is van de karakteristieke marketingfoto’s: met een bos wortels en mes in zijn handen en wortelsap op zijn slagersschort. Voor Siebelink komt deze dubbelzinnigheid goed uit: het bedrijf en de persoon lijken voor hem niet van elkaar te scheiden. Het bedrijf weerspiegelt de psyche van Korteweg. De lezer kijkt als het ware over de schouder van Korteweg mee naar de ontwikkeling van zijn onderneming. Hiermee tekent Siebelink feitelijk ook een biografie van Korteweg op. Hij duikt in zijn familiegeschiedenis en zijn verleden als boer en jager. Hij benadrukt met grote regelmaat een aantal karaktertrekken van Korteweg, zoals zijn koppigheid, idealisme en de maling die hij heeft aan de mening van anderen. Hiermee zorgde hij ervoor dat het bedrijf innoveerde op een schaal en snelheid die vooraf onmogelijk leken. Het bedrijf won vele prijzen en wist marktleider in Nederland te worden. Siebelink schetst echter ook dat Korteweg in zekere zin altijd boer is gebleven en geen ondernemer werd. Hij gaf de voorkeur aan het bouwen boven het onderhouden van zijn bedrijf en had een afkeer voor bedrijfskundige middelen als marketing, vergaderingen en omzetdoelstellingen. Siebelink geeft en boeiend kijkje achter de schermen bij een bedrijf dat “houtje-touwtje” in elkaar steekt. Zoals hij het vertelt, lijkt het haast een wonder dat het bedrijf het überhaupt gered heeft.

Uit het boek zijn een aantal verklaringen voor het uiteindelijke succes te herleiden. Een daarvan is de inzet van anderen die bij het bedrijf betrokken raakten, zoals de compagnon van Korteweg die de productontwikkeling op zich nam. Hoewel Siebelink op Korteweg focust, doet hij recht aan de andere betrokkenen bij het bedrijf. De focus van Siebelink op verschillende personen en hun karakters heeft tot gevolg dat hij andere factoren van het bedrijf minder systematisch beschrijft. Hij bespreekt bijvoorbeeld de productontwikkeling, marketing en financiering van het bedrijf, maar vooral wanneer die aan de rode draad van Korteweg te knopen zijn. Dit zorgt er wel voor dat het boek erg prettig leest, meer als een roman dan als een bedrijfsgeschiedenis. De stijl van Siebelink draagt hier veel aan bij. Hij vertelt heel beeldend, bijna alsof hij het script van een speelfilm schrijft.

De vegetarische slager van Jeroen Siebelink is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren. 

Altijd op de hoogte blijven?