‘De webwinkel was een gat in de markt’

8 juli 2020 Xandra Veltman

Slagers versterken hun imago en krikken de omzetcijfers op met ambachtelijke vleeswaren. Herkomst, bereiding en smaak wegen zwaar bij de consument, die steeds vaker vleeswaren eet. Niet alleen op brood, maar ook als snack en in andere gerechten. Deze week het vierde en laatste deel van deze rondvraag met Peter Paul te Pas van slagerij Spoelder.

Volgens Peter Paul te Pas van slagerij Spoelder in het Noord-Hollandse Laren veranderen de eetgewoonten in het westen sneller dan elders in Nederland. “Sinds de laatste recessie wordt minder vlees gegeten en een vleesvrije dag in de week is nu gewoon. Daarnaast gaat een groep mensen gemakkelijker consumeren, zeker door de week. Ik kom ’s avonds op weg naar huis vaak pizzabrommertjes tegen.”

Tot zover het minder goede nieuws voor slagers en andere versdetaillisten. Het goede nieuws is dat steeds meer mensen de betere kwaliteit en de betrouwbaarheid willen die slagerij Spoelder levert. Ruim elfduizend inwoners telt Laren, zowel mensen met hoge inkomens als inwoners die het financieel wat minder hebben. Te Pas ziet ze allemaal in z’n winkel. “Een supermarkt kijkt eerst naar de prijs, wij naar het product. Daarom komen de klanten. Door kwaliteit blijven wij ons onderscheiden. Niet alleen onze Nederlandse, maar ook onze buitenlandse vleeswaren zijn top en traceerbaar.”

Vleeswaren zijn er te kust en te keur in de zaak: deels huisgemaakt en deels ingekocht. Van goede hammen, gekookte worst en leverworst tot minder gangbare en luxere soorten. Laren is een pittoreske plaats. Naast vaste klanten komen er veel toeristen. Mensen bezoeken het dorp voor de mooie huizen en de kunst en lopen daarbij graag de slagerij even binnen. Blij verrast door de kwaliteitsproducten, kopen ze vervolgens via de webwinkel, zegt Te Pas: “In de slagerij kunnen we onze webwinkel aanprijzen. We leveren in heel Nederland. Zelfs vleeswaren verkopen we online, met name speciale soorten als bresaola, truffelsalami, mortadella van wild zwijn en Iberico pata negra lopen goed. Verder valt op dat mensen van verder weg via internet het duurdere vlees bij ons kopen. Denk bijvoorbeeld aan bavette en ossenhaas. De webwinkel was een gat in de markt.” Toch geniet Te Pas van de aanloop in de fysieke winkel; bekende gezichten, een praatje. “Al vermoed ik dat uiteindelijk steeds meer mensen hun boodschappen graag snel online regelen. De volgende stap is misschien wel om een eigen bezorgdienst op te zetten.” 

Dit was het vierde en laatste deel van deze rondvraag over vleeswaren. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 1-2020Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?