‘Dit jaar extra verrassen voor de feestdagen’

18 november 2020 Xandra Veltman

Slagers bereiden zich voor op een bijzondere decembermaand. Terwijl de coronamaatregelen worden aangescherpt, verwachten veel slagers voor de komende feestdagen een recordaantal klanten. “Ze willen thuis uit eten gaan.” Vandaag het laatste deel van de rondvraag Kerst in crisistijd met Slagerij Spoelder.

Slagerij Spoelder in Den Dolder heeft overwegend klanten die goed weten wat ze willen, zegt mede-eigenaar Theo Engels. “Veel van hen behoren tot het wat hogere segment en kiezen voor scharrelvlees en ambachtelijke producten. Dit jaar zullen veel mensen ‘thuis uit eten’ gaan en we zijn druk met voorbereiden. Grote kerstbuffetten en diners zullen we missen, maar dat hoeft niet te betekenen dat het slecht wordt. Het is eerder een probleem hoe we onze klanten gaan bedienen; misschien dat we zelfs tijdens de kerstdagen een paar afhaalmomenten moeten inplannen.” Spoelder is naast traditionele slagerij ook traiteur met veel barbecue- en andere producten. Hij levert particulieren en bedrijven tal van broodjes en maaltijden. Veel wordt zelfgemaakt, sommige dingen ingekocht. Zoals de onderscheidende vleeswaren en bijzondere patés van Schep Fresh. “Die kun je nergens anders krijgen. Dit soort producten levert Schep Fresh alleen aan de ambachtelijke slager. Bijzonder goed.”

Eigenaar-directeur van Schep Fresh Kees van der Burg wil zo dicht mogelijk bij producten blijven zoals die vroeger waren, zoals langzaam gerijpte snijworst zonder snelwerkende toevoegingen. “Wij doen veel aan productontwikkeling, zelf en met fabrikanten. Voldoen producten aan onze maatstaven, dan leveren wij ze onder ons private label. Met deze producten gaan we bij slagers op bezoek die zich ook willen onderscheiden met ouderwets vakmanschap. Ze kunnen onze producten keuren en het verschil ervaren. Want de consument is niet gek en als je hetzelfde verkoopt als de supermarkt, komen ze niet terug. Zeker dit jaar moeten we de consument extra verrassen voor de feestdagen. We hebben ontzettend veel. Een enkel voorbeeld: patés worden weer meer gegeten en we hebben prachtige wildpatés van in bouillon gekookt wild. Maar ook fantastische kalfsfricandeau met vitello tonnatosaus, echt voor de liefhebber.”
Tot vorig jaar heette Schep Fresh nog Schep van Ginkel. Nadat Van der Burg vorig jaar de resterende aandelen overnam, is met de nieuwe naam dezelfde kwaliteit doorgezet en het assortiment verder uitgebreid. De presentatie van de metamorfose en de eindejaarsspecialiteiten viel door corona wat in het water, maar Van der Burg bedacht een alternatief. “We hielden in week 41 ‘open deuren’ voor telkens maximaal vijf personen per anderhalf uur. Zij kregen een welkomstplateau en een sfeervolle presentatie. Zodat ze weten wat we voor ze kunnen doen.”

Dit is het vierde en laatste deel van deze rondvraag. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 7-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

 

Altijd op de hoogte blijven?