Van Dobben maakt 'Zuid-Koreaanse' bitterbal

23 januari 2018

Van Dobben levert de bitterballen voor het Holland Heineken House tijdens de Olympische Spelen in Zuid-Korea. Omdat het importeren van snacks naar Zuid-Korea ingewikkeld is en de eisen die het land stelt uiterst streng zijn,maakt Van Dobben ter plaatse verse, ambachtelijke bitterballen met lokale, Zuid-Koreaanse ingrediënten.

De Meestercroquettenmaker Piet Brink komt op 7 februari aan in Zuid-Korea en heeft dan twee dagen de tijd om de originele Van Dobben receptuur te ontwikkelen met lokale ingrediënten. Vanaf 9 februari gaat hij 17 dagen lang, dagelijks 1300 bitterballen op ambachtelijke wijze met de hand draaien.

22.000 bitterballen

Dit komt in totaal neer op 22.000 bitterballen. Hiervoor gebruikt hij onder andere 120 kilo rundvlees, 100 kilo bloem, 60 kilo roomboter, 60 kilo variëteit groenten en 40 kilo ui, 60 kilo ei en 250 kilo paneermeel. "We gaan ter plekke het lokale rundvlees snijden, (450 liter) bouillon trekken en de kruidenmelange samenstellen. Samen met de bloem en de boter maken we – ook in Zuid-Korea – ragout voor de bitterballen", vertelt Brink.

Brink heeft al 17 jaar ervaring met het maken van croquetten en bitterballen. In 2007 behaalde hij een vermelding in het Guinness Book of Records met de grootste croquet met een gewicht van 225 kilo. Ook bracht hij de originele Van Dobben receptuur uit 1945 terug; om tot die receptuur te komen, maakte hij 139 keer een nieuwe ragout.

'Russische trucje'

Tijdens de Olympische Spelen in Sotsji (2014) maakte hij een 'Russische bal'. Toen hij in Sotsji zonder paneermeel kwam te zitten, kocht hij alle croutons in de plaatselijke supermarkt op en maakte daar paneermeel van. Heineken nodigde Van Dobben uit om het ‘Russische trucje’ in het Holland Heineken House in Zuid-Korea te herhalen. "We hebben er alle vertrouwen in dat Meestercroquettenmaker Piet Brink met lokale ingrediënten opnieuw een bitterbal van topkwaliteit kan neerzetten", aldus Yvonne De Liefde – Boere, projectleider van het Holland Heineken House.

Altijd op de hoogte blijven?