Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Campagne #laathetonsblijvenmaken

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Een groot deel van de bedrijven in deze branches komt door de extreem gestegen energieprijzen ernstig in de financiële problemen en moet de productie afschalen of staken. De brancheorganisaties vragen de politiek om ondernemers tegemoet te komen om hen perspectief te bieden en te ondersteunen bij verdere verduurzaming. “Want die verduurzaming is op langere termijn de enige weg om energie-onafhankelijk te worden van Poetin én om onze bedrijven weer energiek te krijgen.”

Veel ondernemers kunnen de prijzen niet, of maar beperkt, doorberekenen. Ze willen de consument bijvoorbeeld niet (verder) duperen en wegjagen. Daarnaast worden de prijzen van hun producten vaak door anderen of op de internationale markt bepaald. De getroffen bedrijven teren hierdoor enorm in op hun marges en reserves. Sommigen stoppen hun activiteiten zelfs al noodgedwongen. Anderen kunnen momenteel bijna geen nieuw energiecontract krijgen en raken zo van de regen in de drup.

Andere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben al extra compensatiemaatregelen getroffen. “Hierdoor ontstaat voor veel Nederlandse ondernemers een ongelijk speelveld. Ook ontbreken bij veel bedrijven in Nederland momenteel de middelen om de komende periode te overbruggen (liquiditeit) en wordt verduurzamen extra bemoeilijkt”, aldus de campagne.

Bekijk de flyer voor de campagne hier.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Campagne 'Zorg voor een vakantierooster' nu online

Campagne 'Zorg voor een vakantierooster' nu online

De KNS ontwikkelde voor de zomermaanden voor de slagers een campagne met een verwijzing naar onze huidige manier van leven met als thema ‘Omdat we thuisblijven deze zomer’. Deze campagne bestaat uit drie boodschappen. De eerste ('Soms moet je even doorbijten') is net afgelopen en vandaag op 1 juli start de tweede: 'Zorg voor een vakantierooster'. In...