FAK vormt het digitale hart van Keurslagerij Lautenschutz

24 augustus 2016

Patrick Lautenschutz is de vijfde generatie van Keurslagerij Lautenschutz in Apeldoorn.  Het was in eerste instantie niet zijn bedoeling, glimlacht hij. “Ik wilde advocaat worden. Maar natuurlijk hielp ik in de winkel op zaterdagen en in de vakanties. Gaandeweg werd het werk interessanter: eerst verkocht ik alleen vlees maar al snel kreeg ik door wat er allemaal bij komt kijken. De hele procesvoering – dat woord past dus net zo goed in de advocatuur als in de slagerij. Hoe beter die processen, hoe beter de winstmarges.”

Onder zijn leiding blijft Keurslagerij Lautenschutz dan ook groeien. Er werken drie slagers en er komt binnenkort een vierde bij. Patrick runt in zijn pand feitelijk twee bedrijven; een mooie winkel voor particulieren en een afdeling voor derden. Om het nog completer te maken, heeft hij een webwinkel in samenwerking met een visspeciaalzaak, een groenteman, een kaashandel en een bakkerij. Op de website staan filmpjes over de bereiding van producten, recepten, aanbiedingen en nog veel meer. In de winkel verkoopt hij vlees, vleeswaren, vleesproducten, maaltijden, snacks en hapjes. Hier halen klanten ook hun barbecue-, fondue- of gourmetpakket af, kopen ze maaltijden en salades en alles wat er bij hoort. Tot Patrick’s plezier is de winkelverkoop zo’n 80 – 85 procent van de omzet. Hier is elke dag anders en het klantencontact vindt hij het leukst. De eigen ‘groothandel’ verzorgt de verkoop aan derden, van vlees voor de saucijzenbroodjes van de bakker tot vers vlees voor restaurants, voetbalclubs, bedrijfsfeestjes en crematoria, en zelfs heeft Patrick een eigen verkoophoek onder z’n eigen logo bij een Albert Heijn in de stad. “Ik wil eigenlijk altijd bereikbaar zijn en Albert Heijn is tot 22.00 uur open. Dan is het dus handig als mensen daar ons vlees kunnen kopen, zelfs al scheelt me dat wat marge.”

[caption id="attachment_19002" align="alignleft" width="300"] Patrick Lautenschutz: “Het aantal jonge klanten groeit. Zij kiezen voor betrouwbaar vlees maar hebben meestal geen besef van hoe een product tot stand komt. Ik wil geen concessies doen aan de kwaliteit en betaalbaar blijven. Dan is FAK een investering die werkt.”[/caption]

Efficiënt en flexibel

Die groei kan alleen met uitstekende producten, een goed team medewerkers en efficiënt en flexibel management. Patrick: “Ik ben niet de goedkoopste, maar ik wil wel de beste zijn voor mijn klanten. Ik onderscheid me in kwaliteit en ga met de tijd mee. Door heel efficiënt te werken kan ik meer marge creëren. In de slagerswereld gebeurt veel handmatig en moet er veel verpakt worden. Dat kost geld. Dat verdien ik terug met goede apparatuur en ICT.” Begin 2014 stapte hij over op het FAK-systeem van FAK Nederland uit Enschede. FAK biedt functionele automatisering voor retail en industrie en belooft dat haar klanten sneller en efficiënter kunnen werken zodat er meer tijd overblijft voor ambachtelijke werkzaamheden. Patrick: “Die belofte maken ze helemaal waar. Ik had al eerder van ze gehoord en ben bij een collega in Wageningen gaan kijken hoe het werkte. Wat ik daar zag bevestigde mijn voornemen om met FAK in zee te gaan. Ze hebben een prima systeem. Eind 2013 nam ik contact op met Armando Kwekkeboom, eigenaar/directeur van FAK. Inmiddels begin ik het systeem al terug te verdienen.”

Implementatie

Armando Kwekkeboom geniet van het goede resultaat. “Toen ik Patrick bezocht, heb ik m’n oor goed te luisteren gelegd en een demonstratie gegeven van de mogelijkheden. Dan kun je gelijk zien hoe je de foutmarge kunt verminderen en tijdwinst kunt creëren. We gaan altijd uit van iemands behoefte en elk bedrijf heeft z’n eigen manier van werken. Wij brengen die processen in kaart en vertalen dat naar de techniek. Vervolgens implementeren we het systeem en al doende passen bedrijven het systeem zelf aan.” Dat klopt, bevestigt Patrick. “We konden gewoon doorwerken met ons bonnensysteem tot alles er stond, en daarna begon het ‘finetunen’. Denk aan zaken als productomschrijving. Je kunt het systeem helemaal naar je hand zetten, het kostte me in eerste instantie wel flink wat vrije tijd. Voor de medewerkers is het eenvoudiger, die leren één manier van werken.” Volgens Kwekkeboom brengt het rust in de zaak. “Waar eerst de verantwoording bij de medewerker lag, ligt die nu bij het systeem. Dat maakt dat medewerkers meer ontspannen en daardoor productiever kunnen zijn.”

Kracht

Waar het basissysteem van FAK eerst uitging van de verkoopprijs,  wilde Patrick de verkoopprijs aan de hand van de inkoopprijzen kunnen doorvoeren. Zijn oom koopt vee, laat het in de buurt grazen en regelt de afspraken met de slachthuizen. Dat is de basis, plus alle bijkomende kosten die nodig zijn om het vlees verkoopklaar te hebben. FAK heeft het systeem daarop aangepast. Patrick: “Ik ben zo blij dat er wordt meegedacht! Dat vind ik de kracht van FAK, ze durven anders te denken. In ons bedrijf loopt het ook goed; jonge medewerkers passen zich gemakkelijk aan, die zijn gewend met computers te werken. Bij de ouderen is dat verschillend. Maar we helpen elkaar hier.”

Snel bestellen

[caption id="attachment_19004" align="alignright" width="300"] Keurslagerij Lautenschutz verkoopt alles van de dieren, van kop tot staart. Niets gaat verloren. En nu er vrijwel geen fouten meer gemaakt kunnen worden, gaat er nog minder verloren.[/caption]

Patrick heeft vrijwel het gehele pakket van FAK afgenomen. Hij kan alle bestellingen digitaliseren, net zo simpel als de kassa bedienen. “Ik kan bovendien een enorm aantal ordernummers en codes invoeren. Aan de hand daarvan draai ik overzichten uit en kan iedereen zien wat hij of zij moet produceren en hoe het vlees verwerkt moet worden. Vervolgens gaan de bestellingen op de weegsystemen om ze in te wegen en automatisch te factureren. We kunnen de producten eveneens automatisch etiketteren, zowel voor de winkel als voor derden. De Albert Heijn-kassa herkent onze barcodes, zo goed is alles afgestemd.” De tijdwinst vindt Patrick misschien nog wel het belangrijkste. “Mensen bestellen tegenwoordig ‘last minute’; vaak pas twee dagen voor een feest of bijvoorbeeld Kerstmis. Ze hebben geen idee hoeveel voorbereiding nodig is! We moeten ook voldoende verpakkingen, afgarnering, broodjes en zelfs karnemelk en fruit hebben. Sinds we met het FAK systeem werken is iedereen op de hoogte van wat er moet gebeuren. Snijden, spiesen rijgen, marineren… iedereen kan aan de slag. Er is overzicht. Ik kan bestellingen sorteren op datum, klant of soort bestelling, bijvoorbeeld barbecue. Overtikfouten komen niet meer voor en als er ergens een prijs wijzigt, wordt dat gelijk op alle fronten doorgevoerd. Inmiddels heb ik overleg met FAK over de webwinkel. Dat kan natuurlijk wel vanuit de keurvereniging, maar zo voel ik me vrijer.”

Binnenkort

Inmiddels maakt FAK digikassa’s. Beter gezegd: de kassa’s zijn van Digi en FAK koppelt de communicatie aan het gehele systeem. Patrick heeft er al twee besteld. Dan is de cirkel rond en vormt FAK het digitale hart van het bedrijf. En kan verder alle aandacht gericht worden op kwaliteit en service voor de klant. Voor meer informatie kunt u terecht op www.fak-nederland.nl en bij Armando Kwekkeboom via (088) 432 13 25.

Altijd op de hoogte blijven?