‘Geen enkele winkel wordt hetzelfde ingericht’

21 oktober 2020 Xandra Veltman

De functie van de slagerij is met de jaren behoorlijk veranderd. Consumenten komen niet meer alleen voor een goed stuk vlees, maar ook voor winkelbeleving, een gezonde maaltijd en informatie over de herkomst van producten. Als de inrichting daarop is afgestemd, groeit de omzet, zo blijkt. Vandaag het vierde en laatste deel van de rondvraag 'Meer omzet door interieur' met Barten's Slagerijen.

Herman van Rijn is bij Barten’s Slagerijen onder meer betrokken bij winkelinrichtingen. “Het concept van Barten is bedoeld om slagers en consumenten te ontzorgen. Van oudsher heeft het bedrijf zoveel mogelijk in eigen beheer. Dat gaat van afmesten tot het slachten en uitsnijden van vlees, en van de eigen worstmakerij tot de populaire landwinkel. Van boer tot bord, kortom.”

Wil je dat succesvol uitdragen, dan heb je een goede service, kwaliteit en herkenbaarheid nodig. De winkels moeten klantvriendelijk zijn, met een soepele routing voor medewerkers en consumenten. Bovendien moeten ze voldoen aan de eisen van deze tijd. Barten heeft inmiddels zes winkels laten inrichten in samenwerking met De Leeuw Interieurbouw B.V. uit Woerden. Van Rijn: “De Leeuw weet wat we nodig hebben goed te integreren en staat open voor ideeën. Ze denken mee. Zes jaar geleden begonnen we met de slagerij in Ypenburg en inmiddels zijn de filialen in Werkendam, IJsselmonde, Gorinchem en Zwijndrecht ingericht. En natuurlijk de landwinkel in Meerkerk. De Leeuw is sterk in turnkeyprojecten, dus van slopen tot het ophangen van het laatste plankje. De samenwerking verliep uitstekend.”

Ook Menno de Leeuw, directeur van De Leeuw Interieurbouw, is blij met deze projecten en de samenwerking. “Wij houden ervan om no-nonsense de koe bij de horens te vatten. Van Rijn komt met uitgesproken ideeën en het is interessant om die te vertalen naar de praktijk. We zijn onder meer gespecialiseerd in slagerskoeltoonbanken, we hebben een eigen ontwerper en we kunnen van A tot Z alles uitvoeren wat gevraagd wordt. De lijnen zijn kort, ook mij zie je tijdens en na de bouw op de locatie.”
Gelukkig maar, want het einde is nog niet in zicht, stelt van Rijn. “Elk filiaal is anders, een winkel in een boerendorp verkoopt wellicht meer vlees, een ander meer broodjes en maaltijden. Geen enkele winkel wordt hetzelfde ingericht qua opstelling. Ons logo en de Barten’s uitstraling zie je wel overal terug. De kracht is dat consumenten blijven kopen zolang ze weten waar onze producten vandaan komen.”

Dit is het vierde en laatste deel van deze rondvraag. Lees hier deel 1deel 2 en deel 3 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?