Hertengehaktballen in finale Amsterdam Food Pitch

25 april 2019

De finalisten van de Amsterdam Food Pitch 2019 zijn bekend. Uit 77 inzendingen selecteerde de jury de twaalf meest potentierijke finalisten. Zij dingen mee om de titel ‘Lekkerste product van 2019’. Een van de kanshebbers is Thomas van Meel met zijn hertengehaktballen. 

Van Meel maakt deze ambachtelijke gehaktballen van het vlees van de edelherten uit de Oostvaardersplassen. "Lekker én duurzaam", aldus de jury. "Thomas besloot om het vlees van de herten uit dit gebied niet verloren te laten gaan en te gebruiken voor zijn product. Hiermee maakt hij hertenvlees toegankelijk voor de consument."

Een andere finalist is Tartaat van Catho Goossens. Met deze ambachtelijke basismengeling kan een steak tartaar worden bereid. Tartaat is een volledig handgemaakt product en bevat alle basisingrediënten zoals kappertjes, augurk, worcestersaus en tabasco.

De andere genomineerden zijn:

  • De wijncocktail Amsterdam Tinto van Wiebe van den Ende.
  • De groente- en fruit poeders True Food Flavours van Dave Hurkmans.
  • 't Gebbetje, een Amsterdams snoepje van Lars Meekel.
  • De melk Boeren van Amstel van Kees Hogenhout.
  • Plant Based Cheese van Brad Vanstone.
  • Choonk van Doreen Westphal. Dit zijn gegrilde sappige stukjes gemaakt van geredde oesterzwamvoetjes.
  • Het snoepgoed MATTIES van Elze Schaap.
  • Macao Beans (gekarameliseerde cacaobonen) van Malou Dronkers
  • Shizzlefris Heet Op De Tong Soda van Freddie Vialle
  • Montgomery’s Vegan Ice Cream van Taco Bos

Tijdens de Amsterdam Food Pitch gaat de jury opzoek naar innovatieve producten die nu nog op kleine schaal geproduceerd worden, maar die dé nieuwe trend moeten worden in de horeca. De producten worden uiteraard beoordeeld op hun smaak. Daarnaast is het belangrijk dat ze aan een bepaalde behoefte in de horeca voldoen, zoals het vervangen van een industrieel product of het vullen van een gat in de markt.

De winnende producent krijgt van horecagroothandel De Kweker ondersteuning bij het opschalen van de productie. Ook zal de winnaar zijn producten in de schappen van De Kweker vinden. Tevens wordt er een prijs uitgereikt voor het lekkerste product, dat zal worden verkocht in de Bijenkorf.

De winnaar wordt op 14 juni gekozen. Op die datum zullen alle deelnemers hun product nog één laatste maal pitchen. Tot die tijd kunnen geïnteresseerden een pitch van alle finalisten op de website vinden. Hier kan het publiek zijn stem uitbrengen op de favoriete kandidaat. Deze publieksstemmen wegen voor een kwart mee in de beoordeling. Daarnaast zal een vakjury zijn stem laten gelden. Deze bestaat uit: Tjitze van der Dam (Waldorf Astoria, 24h chefs), Marjan Ippel (Talkin' Food), Gert Blaauw (algemeen directeur De Kweker), Karin Richter (Mevrouw Hamersma), Nancy van Batenburg (hoofdredactrice van online platform Culy.nl) en Henk Marsé (De Bijenkorf).

Altijd op de hoogte blijven?