‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Uw Slager Gerald Huft_Uw slager

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Uw Slager en Slagerij Gerald Huft.

“Interieur begint aan de buitenkant”, zegt Albert-Peter Veldkamp, directeur van Uw Slager. “Je moet zien en voelen dat je hier moet zijn voor lekkere producten. Consumenten moeten binnenkomen in een ambiance waarin ze zich thuis voelen én waarin ze zich goed kunnen oriënteren op het assortiment dat de slager aanbiedt. Eén van onze kernwaarden is ‘modern ambacht en traditie’. De look en sfeer moeten daaraan appelleren. Daarnaast is het slim om moderne technieken te integreren. Dat gaat van HACCP tot afrekentechnieken en handling. Hoe je dat doet, heeft te maken met je meters zelfbediening, de verhouding zelfbediening – bediening en of je de werkplaats zichtbaar houdt voor de klant. Een ander aspect is de inrichting, inclusief een goede routing. Je kunt daarbij slim rekening houden met loyaliteitssystemen – waarbij je ook klantgegevens ophaalt. Voor een groeiend aantal slagers betekent modern ambacht ook dat ze hun complete assortiment en mogelijkheden digitaal communiceren. Een webshop en social media bieden goede platforms. Het kan een unique selling point zijn, zeker als de winkel onvoldoende ruimte biedt om te laten zien wat je nog meer kan. Denk aan lekkere hapjes, barbecues en feesten.”

Dit alles is overwegend geredeneerd vanuit de consument. Het geheel moet wel passen bij de slager. Voorwaarde nummer 1 is dat die zich thuis voelt, zegt Veldkamp. “De één is fanatiek worstmaker, de ander gaat ver in vleessoorten en -beleg en weer een ander is sterk in gemaksproducten en maaltijden. Alles begint bij de ondernemer, z’n visie en analyse, gecombineerd met kansen in de markt. Op basis daarvan kiest hij z’n assortiment en uiteindelijk de inrichting van z’n bedrijf.”

Door deze uniciteit van elke slager te benadrukken heeft Uw Slager veel diversiteit in haar ledenbestand. Neem Gerald Huft uit Olderberkoop. Hij heeft een wat luxere winkel met een vrij donkere, industriële uitstraling met beton-look en een vloer met hout-look. De winkel is 6 bij 20 meter, met daarachter de werkplaats. Die is helemaal open. Huft: “Ik houd van transparantie. Hier zien klanten de worsten drogen, de koe hangen, ze kunnen het hele werkproces volgen. Daarnaast heb ik een vrij grote toonbank vol producten. Je kunt alles in een oogopslag overzien. Alles is bij ons gebaseerd op vlees. Op een lekker wijntje na heb ik maar weinig randartikelen en geen maaltijden. Maar het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst!” Eén bijproduct heeft Hulst altijd op voorraad en dat is service. “Het kost niks, je hebt het altijd bij je. Mensen waarderen dat enorm. Als ik ‘nee’ moet verkopen bedenk ik altijd een oplossing om ‘ja’ tegen te zeggen. En dat weet men tot in de wijde omtrek.”

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Variëren met wokschotels

Variëren met wokschotels

Van meerdere collega’s hoor ik dat kant-en-klare maaltijden al zorgen voor meer dan de helft van hun omzet. De slagerij wordt steeds meer een maaltijdwinkel. De consument wil kwaliteit en gemak en dat kunnen wij, als ambachtelijke slagers, bieden. Voor dit nummer heb ik een wokschotel gemaakt: eenvoudig te maken, presenteert mooi, een hoge winstmarge...

Smokey shoarmaspies

Smokey shoarmaspies

Epos inspireert de slager met verrassende recepten, zoals dit recept voor Smokey shoarmaspies.

‘Elke dag blij met mijn overstap naar de slagerij’

‘Elke dag blij met mijn overstap naar de slagerij’

Annemarie Heikoop (20) was van plan om met kinderen te gaan werken na haar opleiding Sociaal Pedagogisch Werk (SPW). Haar bijbaantje bij Keurslagerij Beverdam in Rijssen gooide die plannen om. Annemarie vond het werk in de slagerij zo leuk dat ze er haar fulltimebaan van maakte en sinds september volgt ze ook een opleiding bij SVO vakopleiding food.