‘Ik verkoop nu 2,5 keer zoveel kip’

5 augustus 2020 Xandra Veltman
Foto: Henk Riswick

In juli 2020 startte de Europese campagne ‘Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties'. Daarom blikken we terug op de VAS-beurs afgelopen november waar het goede verhaal van kip en gevogelte te zien en te proeven was. Vandaag deel 2 van de rondvraag 'Kip met een verhaal' met Veldhoven Kipproducten en Slagerij van Tol.

Veldhoven Kipproducten profileert zich met antibiotica- en coccidiostatica vrije kip, zegt Rick Veldhoven. “Onze Tante Door-kip krijgt voer zonder coccidiostatica - een middel om de ziekte coccidiose tegen te gaan. Om de darmgezondheid van Tante Door te ondersteunen voegen we alleen honderd procent natuurlijke middelen toe aan het voer, zoals etherische oliën, zuren en butyraten. Gezonde en vitale kippen zijn minder vatbaar voor ziektes en door deze toevoegingen kunnen zij coccidiose veilig doorstaan. Coccidiose kunnen we helaas niet vermijden, maar we kunnen er wel op een andere manier mee omgaan.”

Kipgerechtjes

Sinds Slagerij van Tol in Zevenhuizen (vlakbij Rotterdam) vorig jaar Tante Door ging verkopen, is z’n kipomzet met 250 procent toegenomen, vertelt Marc van Tol. “We staan er zelf volledig achter, Veldhoven heeft een sterke marketing-afdeling, compleet met recepten, wij zijn enthousiast en onze klanten zijn overtuigd dat dit de kip is die we moeten consumeren. Misschien ben ik wel een beetje extreem; ik ben fanatiek en vertel er veel over. Maar volgens mij is elke slager tevreden als z’n omzet groeit, en transparantie richting consument is belangrijk.”

Het gaat Van Tol uiteindelijk allemaal om kwaliteit. En die krijgt hij. Met Tante Door en met het enorme assortiment aan kipproducten, zoals nu voor het BBQ-seizoen een groot assortiment spiezen, iedere dag vers geregen en op stokjes met Van Tols naam. Tientallen soorten. Van zijn 9 meter toonbank nemen kip en kipproducten nu bijna 2 meter in beslag. “En hoe fijn is het voor een slager, als hij om 6 uur ‘s morgens binnenkomt, dat z’n bestelling al netjes in de koelcel staat, en dat drie keer per week? We hebben het als ondernemer al druk genoeg en ik voel me volledig door Veldhoven ontzorgd.”

Van Tol heeft een naam hoog te houden en dat doet hij met verve: hij is de vierde generatie slagersfamilie en andere familieleden hebben elders eigen slagerijen. In Zevenhuizen hebben zijn grootouders veertig jaar lang een slagerij gehad en mensen herinneren zich dat nog altijd. Sinds Van Tol drie jaar geleden z’n slagerij opende, maakt hij hun goede naam weer waar.

Dit was het tweede deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 7-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?