“Ik verkoop wekelijks kilo’s langzaam gegaarde runderrollade”

21 april 2020 Xandra Veltman

De ambachtelijke slager is trots op zijn vak. Vechtend tegen kiloknallers en het negatieve imago van vlees, blijft hij vernieuwen én tijd nemen voor zijn klanten. Hoe doet hij dat? In deze rondvraag maken we een rondje langs vier slagers. Deze week spreken we Adriaan Raap.

In de branche is Uw slager Adriaan Raap geen onbekende. Raap won in 2019 goud met ster met z’n houtgerookte droge worst en goud met zijn boerenachterham, rookworst en gebraden gehaktballen. Dat trekt klanten. Het Friese Grouw is een toeristische trekpleister en ook dat is gunstig voor Raap. Wie in de haven z’n bootje aanmeert, loopt langs zijn winkel onderweg naar het centrum. Veel toeristen kopen graag de wat luxere biefstuk of een mooie entrecote. De klanten uit Grouw zijn overwegend vijftigplussers en houden eveneens van een lekker stukje vlees.

“We zijn bepaald geen kiloslager” zegt Adriaan Raap, die de zaak acht jaar geleden samen met zijn vrouw Aafkeline kocht, nadat hij vijftien jaar bij slagerij Dantuma in Zwaagwesteinde had gewerkt. “Daar heb ik van A tot Z het vak geleerd en werd ik uiteindelijk chef slager.” Hier in Grouw verkoopt Raap overwegend rundvlees en kip. Varkensvlees is minder in trek en er is binnen hun doelgroep weinig vraag naar vegetarische producten.

Naast Aafkeline en Adriaan zijn er vijf parttimers: Celina, Mark, Anne-Rikst, Stijn en Yanna Yu. Samen vormen ze de ‘Smaakmakers’, wat betreft uitstraling, klantencontact en producten. Raap: “Inspiratie voor recepten halen we vooral uit de ‘Uw Slager’-groep, die bestaat uit bijna honderd slagerijen. We geven overal onze eigen draai aan. Wijzelf gebruiken meestal enkelvoudige kruiden en wat zout. Zo verkopen we wekelijks alleen al kilo’s van onze heerlijk gekruide runderrollade. De kunst is het langzaam garen om hem mals en smaakvol te krijgen. Als we al met marinades werken, moeten ze allergeen-vrij zijn. Ik kies vaak voor Epos als basis, die smaak valt goed bij onze klanten.

Jongere klanten aantrekken is een uitdaging. Ik laat veel zien en proeven, met name de nieuwe gerechten. Ook wanneer ik net een halve koe heb besteld mogen mensen komen kijken. Dan laat ik zien welke delen waar zitten en hoe je die moet bereiden. Een paar keer per jaar houd ik ‘zakkenacties’ voor het hele gezin en we overwegen dit jaar een glossy te maken en huis aan huis te verspreiden. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.”

Dit is deel 1 van de rondvraag Iedere slagerij creëert een eigen cultuur en smaak.

Altijd op de hoogte blijven?