‘Je kunt een goede marge behalen op vleeswaren’

1 juli 2020 Xandra Veltman

Slagers versterken hun imago en krikken de omzetcijfers op met ambachtelijke vleeswaren. Herkomst, bereiding en smaak wegen zwaar bij de consument, die steeds vaker vleeswaren eet. Niet alleen op brood, maar ook als snack en in andere gerechten. Deze week het derde deel van deze rondvraag met Jeroen Wolters van Interkring.

De vereniging Interkring Vers startte in 1967, als samenwerking tussen een aantal groothandels in vleeswaren. Tegenwoordig telt Interkring Vers vijf leden met acht groothandels, gespecialiseerd in vleeswaren. Dat zijn de VAV Divers, VDB Divers en Arts Divers, Palvéco, Jelco, De Waal Vers, Verscentrum ter Brugge en Verscentrum Ede. Samen hebben ze een landelijke dekking.

Tegenwoordig levert Interkring Vers ook naast vleeswaren ook aanverwante producten; van kruiden tot non-food. “Wij willen onze krachten bundelen op inkoopgebied en elkaar versterken, want iedereen heeft zijn eigen specialiteiten,” zegt office manager Jeroen Wolters. “Zo delen we kennis over verpakken, kruiden, kipproducten en noem maar op. Niet elke groothandel heeft hetzelfde assortiment, maar we hebben wel een gemene deler. Een belangrijk onderdeel zijn de vleeswaren met ons private label ‘Het Oude Ambacht’. Daarmee bieden we een mooie kwaliteit die prijstechnisch interessant is. De laatste tijd richten we ons naast inkoop ook op marketing. Dat gaat van communicatie op de werkvloer tot inrichting en marketing naar buiten. Want volop keus is één ding, maar zeker zo belangrijk is het om versondernemers te helpen om hun koopwaren nog beter aan de man te brengen.”

Qua vleeswaren werkt Interkring Vers doorlopend aan conceptontwikkeling, zodat het assortiment aantrekkelijk blijft. Mensen eten minder brood en daardoor ook minder vleeswaren. Daar staat tegenover dat er andere eetmomenten bijgekomen zijn. Met bijvoorbeeld tapas en maaltijdcomponenten kun je de vleeswarenverkoop verhogen. Wolters: “Daarnaast zorgen we telkens voor passende acties. Na de dure feestdagen met flinke kortingen en natuurlijk met magere producten zoals rookvlees en kipfilet in de aanbieding. Bij slagers bestaat een flink deel van de omzet uit vleeswaren. Afhankelijk van de presentatie valt daar een goede marge op te halen. Hoe je dat doet hangt van je eigen marktgebied af. De ene consument waardeert het als vleeswaren ter plekke worden gesneden, de ander kiest voor snelheid - dan kun je met voorverpakken de verkoop een boost geven. Soms werkt een kleine zelfbedieningstoonbank beter dan bestellen. En dan zijn er nog de vegetarische vleeswaren; die moet je ook niet negeren. Consumenten komen er niet speciaal voor naar de slager, maar als ze toch boodschappen bij je doen, nemen ze het wel mee voor de niet-vleesetende gasten of familieleden.”

Dit was het derde deel van deze rondvraag over vleeswaren. Volgende week verschijnt het vierde en laatste deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 1-2020Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?