“We leveren aan slagerijen die topkwaliteit willen”

25 mei 2020 Xandra Veltman
Foto: Zagt Amsterdam, Koos Groenewold

Nu we aan huis gekluisterd zijn, biedt buiten eten een prettige afleiding. Zodra het even kan, gaat de barbecue aan. Nieuwe recepten en gerechten zijn daarbij zeer welkom. De slager kan helpen om origineel, lekker en voordelig te barbecueën en om daarbij een horeca-ervaring te evenaren. In het tweede deel van deze rondvraag krijgt Jochem Diekerhof van Zagt Amsterdam het woord.

De exclusieve vleesgroothandel Zagt Amsterdam verkoopt vlees van de hoogste kwaliteit ter wereld, zo staat op de website en zo liet men op onder meer de Horecabeurs proeven. Vorig jaar hebben Jochem Diekerhof, Kees Zagt en Michiel Slegt flink geïnvesteerd in de uitbreiding van Zagt. De omzet steeg dan ook aanzienlijk, met de horeca als grootste afnemer. Dus toen de horeca op 16 maart verplicht de deuren sloot, moest er snel worden omgeschakeld.

“Er bleef in eerste instantie een kleine 15 procent omzet over”, zegt Diekerhof, die eerder in het hogere segment van de horeca werkte en later een succesvolle slagerij in Amersfoort runde. “Dat betekende direct snijden in de kosten en kijken hoe we onze producten wel kunnen verkopen. Want we hebben prachtig vlees. Onze trots is het Hollandse vlees van dubbeldoelkoeien, prachtig gemarmerde melkkoeien die geschikt zijn voor een uitermate smaakvol stuk vlees. Want vet is smaak. Dubbeldoelvlees vormt een van de speerpunten van ons bedrijf. Verder hebben we een gigantische rijpcel van 80 m2, geleverd door Jan de Jager van Dry Ager. Gewoonlijk rijpen we producten op bestelling zoals côte de boeuf, tomahawk, ossenhaas, entrecote en ribeye of andere producten naar wens. De meeste klanten kiezen voor 28 dagen rijping maar er zijn ook restaurants die 60 dagen gerijpt vlees willen.”

Amper een week na de horeca-sluiting leverde Zagt Amsterdam de eerste ‘meatbox’-pakketten af aan consumenten, variërend van ‘all week’ en ‘family’ tot ‘wagyu’, ‘steak’, ‘dry-aged’ en ‘steakhouse.’ “De mensen vinden het fantastisch,” zegt Diekerhof. “Maar we doen meer. Ik heb zelf een winkel gehad, ik weet wat mensen willen, en we zijn natuurlijk vooral groothandel. Nu van slagers gevraagd wordt om meer horeca-kwaliteit aan vlees en maaltijden te leveren, zijn wij de slagerijen gaan beleveren die topkwaliteit willen. Voor veel van hen is het interessant dat wij dry-aged-vlees kunnen leveren. Immers, niet elke slager wil een dry-aged-kast. Voor wie dat wel wil, werken we samen met Jan de Jager voor een goed aanbod grote en kleine dry-aged-kasten. Al met al proberen we zo elkaar te helpen en nieuwe kansen in de sector te creëren.”

Dit is deel 2 van de rondvraag met het thema barbecue. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?