'Kies bewust voor betere kip!'

15 augustus 2016

Steeds meer consumenten willen weten waar het stukje vlees op hun bord vandaan komt. Daar speelt Scheria, leverancier van kip-, kalkoen- en wildproducten, goed op in. Sinds 1 januari zijn al hun vlugklaar-artikelen, maaltijden en vleeswaren bereid met kippenvlees van Gildehoen. “Daarmee zijn we de enige kipleverancier in Nederland die helemaal is overgestapt naar een kant-en-klaar assortiment met betere kip”, vertelt directeur Coen van Santen.

Gildehoen, Poulet d’Yvonne, Scharrelhoen en Polderhoen. Zo noemt Scheria de vier kipmerken die bewust beter zijn voor mens en dier. Het familiebedrijf uit het Zuid-Hollandse Stompwijk levert dagverse kip-, kalkoen- en wildproducten aan vakslagers, poeliers en horeca in heel Nederland. “In de ruim veertig jaar dat wij kip verkopen, is het van een luxe stukje vlees voor de zondag geworden tot het goedkoopste vlees”, zegt directeur Coen van Santen. “De prijs van regulier kippenvlees is laag dankzij de geautomatiseerde productie en verwerking van kippen en de snelgroeiende rassen. Dat is jammer. Het meest gegeten vlees verdient beter. Bij Scheria onderscheiden we ons met kippenvlees van betere kwaliteit, dagvers en handgesneden.”

Stro en graan

Gildehoen is een langzaam groeiend kippenras. De kippen groeien zeven weken op in een stal met twee keer zoveel ruimte als bij reguliere kippen. De dieren hebben de beschikking over buitenlicht voor een natuurlijk dag- en nachtruimte. In de stal ligt stro en ze krijgen twee keer per dag graan gestrooid, zodat ze hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen.

De kippen van de merken Poulet d’Yvonne en Scharrelhoen groeien op in stallen waar ze naar buiten kunnen lopen, de ene soort in Frankrijk en de andere in Nederland. Ze krijgen granen te eten en zijn volledig antibioticavrij. Poulet d’Yvonne en Scharrelhoen hebben twee sterren van het Beter Leven keurmerk.

Het paradepaardje van Scheria is de biologische variant, de Polderhoen, die nog meer buitenruimte heeft dan Scharrelhoen en daarnaast biologische granen eet zonder groeibevorderaars en antibiotica. Polderhoen heeft drie sterren van Beter Leven keurmerk en is SKAL-gecertificeerd.

Loempia en boomstam

“We zijn 25 jaar geleden als een van de eerste bedrijven begonnen met de import van Yvonne-scharrelkippen uit Frankrijk”, laat Van Santen weten. “Dat deden we op verzoek van de toenmalige Vereniging van Scharrelslagers. De laatste jaren is de belangstelling voor vlees dat wordt geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu sterk toegenomen. Daar spelen we op in met onze kipmerken Gildehoen, Poulet d’Yvonne, Scharrelhoen en Polderhoen.”

Sinds 1 januari 2016 gaat Scheria een stap verder: alle maaltijden en vlugklaar-artikelen die het bedrijf verkoopt, zoals nasi, bami, loempia’s, roti’s en tortilla’s en de ambachtelijk bereide kipvinken en boomstammen bevatten kippenvlees van Gildehoen. Daarmee zijn ze een voorloper in Nederland.

Welk merk?

Met de verschillende merken biedt Scheria de slager en poelier een ruime keuze aan hoogwaardig en verantwoord kippenvlees. “Consumenten verwachten in een speciaalzaak een beter stukje kip dan in de supermarkt. Wij adviseren onze klanten goed na te denken welk merk het beste bij hun eigen filosofie aansluit en vervolgens dat verhaal duidelijk aan hun klanten te vertellen. Onze ervaring is dat slagers en poeliers die overstappen naar een van onze kipmerken hun omzet zien stijgen”, aldus Van Santen.

Betere kip, betere verkoop

Jan Hoek, eigenaar van Keurslagerij Vooys in Katwijk, kan dat beamen. Hij heeft twee jaar geleden zijn winkel verbouwd en het hele assortiment onder de loep genomen. “We hebben toen gekozen voor Gildehoen, omdat we onze klanten graag een verantwoord stukje vlees willen bieden dat lekker en betaalbaar is."

Sinds de overstap naar Gildehoen verkoopt Hoek meer kip en kipproducten dan ooit. “Onze klanten waarderen het Gildehoen. De kipfilet is mals en klanten vinden het fijn om te weten dat het vlees afkomstig is van een langzaam groeiend kippenras. Met bewust beter kippenvlees kan ik me onderscheiden van supermarkten.”

Hoek heeft zijn assortiment aan kipproducten inmiddels uitgebreid, onder meer met zelfgemaakte kipcarpaccio en broodjes met warm kippenpootvlees. ”Dat heeft ons nog meer enthousiaste klanten opgeleverd.”

Kippeling

Slagers die hun assortiment met verantwoorde kipproducten willen uitbreiden, hoeven niet alles zelf te maken. Ze kunnen bij Scheria terecht voor meer dan 600 verschillende producten, van kipfilet tot kiprollade, van gemarineerde kippenpoot tot gevulde kalkoen en van nasi tot een lekkere barbecuespies.

“Alle maaltijden die we verkopen zijn, nu al bereid met Gildehoen-kip, de volgende stap zijn de soepen. In de zomer brengen we een assortiment salades en barbecuespiesen met Gildehoen op de markt. We willen echt allemaal verantwoorde kant-en-klare producten leveren”, zegt de directeur. Een van zijn favorieten is kippeling, gekruid en gepaneerd kippendijvlees om af te bakken in de oven. “Kippeling met saus is een succes op elk feestje en het is natuurlijk ook heel geschikt om uit te delen tijdens een actie in de winkel.”

Korte lijnen

Dagverse producten, snelle leveringen, ondersteuning van slagers bij promotieacties. Voor Scheria is dat de gewoonste zaak van de wereld. “We zijn een familiebedrijf met korte lijnen en service is onze kracht. Klantspecifieke producten maken vraagt wel wat van onze mensen, maar we doen het graag. Nu gaan we bijvoorbeeld proefdraaien met gegaarde biologische kipvleugels. Als dat een succes wordt, nemen we ook dat product op in ons assortiment.”

Over de service is Jan Hoek dik tevreden: “Ik was al klant bij Scheria. Toen ik wilde overstappen naar een ander soort kip, heb ik natuurlijk wel gekeken wat er verder te koop was. Uiteindelijk heb ik gekozen om bij Scheria te blijven. Ze leveren verse producten, bieden een breed assortiment en ze denken mee.”

De voordelen van Scheria

  • Dagverse kip- kalkoen- en wildproducten in verschillende kwaliteitsklassen
  • Breed assortiment aan kipdelen, vlugklaar-artikelen, maaltijden en seizoensproducten
  • Levering door het hele land
  • Klantspecifieke producten mogelijk
  • Goede service, bijvoorbeeld ondersteuning bij winkelacties

Meer weten?

Heeft u een vraag over Gildehoen, Poulet d’Yvonne, Scharrelhoen, Polderhoen of een van de andere producten van Scheria? Neem dan contact op met het verkoopteam via 070 – 327 00 00 of bestelling@scheria.nl. U vindt ook informatie op de websites www.scheria.nl, www.gildehoen.nl, www.scharrelhoen.nl en www.polderhoen.nl.

Historie

Boter, kaas en eieren. Met dit aanbod is Kees van Santen in 1925 vanuit zijn boerderij in Stompwijk het bedrijf Scheria gestart. Het bedrijf groeide en is in 1965 overgenomen door zijn zoons Jac, Leo en Kees. In 1974 besloten ze om kip aan hun assortiment toe te voegen. Dit was zo’n succes dat de boerderij al gauw te klein werd. In 1973 is een paar honderd meter verderop het huidige bedrijfspand neergezet. Sinds 2000 staan de neven Coen, Sjoerd en Frank van Santen aan het roer van Scheria. Samen met 70 medewerkers zorgen ze dagelijks voor verse kip-, kalkoen- en wildproducten voor de vakslager, poelier en de horeca.

Altijd op de hoogte blijven?