Kipster vindt oplossing voor 'haantjesprobleem'

Kipster_4

Foto: Kipster

Pluimveehouder Kipster heeft een oplossing bedacht voor haantjesprobleem. Normaal gesproken worden jonge haantjes direct gedood omdat deze (uiteraard) geen eieren leggen. Kipster laat deze haantjes wel opgroeien. Na 100 dagen gaan de hanen naar de slacht. Van het vlees, met 3 sterren Beter Leven keurmerk, maakt Kipster gehaktballetjes die verkocht worden bij de Lidl. 

Er is een verschil tussen legkippen en vleeskippen legt Kipster uit in het persbericht. Een legkip moet zo lang mogelijk zoveel mogelijk eieren leggen. Vleeskippen daarentegen moeten zo snel mogelijk groeien. In tegenstelling tot vleeskippen hebben legkippen maar weinig vlees op de botten. Dat maakt het vlees van de haantjes uit de eierwereld beduidend duurder dan dat van vleeskuikens. Legkippen consumeren in vergelijking tot hun soortgenoten uit de vleessector meer voer om dezelfde hoeveelheid vlees aan te zetten. Meer voer betekent ook nog ’s meer druk op het milieu. 

Haantjes

De haantjes van Kipster eten voer dat gemaakt is van reststromen uit de voedingsindustrie, zoals gebroken beschuiten. Met dit circulaire voer verkleint Kipster de milieudruk van hun eieren en vlees. De 3 Sterren Beter Leven kipballetjes, gemaakt van hanen- en hennenvlees, zijn bij Lidl verkrijgbaar.
 
Quirine de Weerd, manager duurzaamheid Lidl Nederland: “We willen graag onze klanten kennis laten maken met innovatieve producten. Aan het ontwikkelen van smakelijke vleesproducten uit de eiersector werkt Lidl Nederland graag mee. Deze innovatie past in onze continue zoektocht naar het tegengaan van verspilling.” 

Kipster

Ruud Zanders, oprichter Kipster: “Er wordt nu gebroed op alternatieven voor het doden van kuikentjes. Bijvoorbeeld door in het ei te kijken om vervolgens het leven van de mannelijke kuikens vroegtijdig te beëindigen. Kipster volgt deze ontwikkelingen uiteraard, maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijk om nu iets te doen aan het haantjesprobleem. En als mensen kip willen eten, waarom dan niet gewoon het haantje? Consumeren we de kippen die toch al leven in de eiersector, dan hoeven er minder kuikens geboren te worden in de vleessector.”

Frederieke Schouten, dierenarts en directeur Dier&Recht: “De veestapel bestaat uit specialisten. Een legkip is eierproducent, een koe of geit is melkproducent. Dat leidt tot ongewenste dieren die als hinderlijke bijvangst worden gezien: haantjes, kalfjes, bokjes. Hierin zijn we doorgeschoten en we zouden het moeten terugdraaien. Heel goed dat de Kipsterhaantjes niet worden vergast, maar een leven krijgen.”

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

STAF: Cijfers True Food Price Coalition kloppen niet

Stichting Agri Facts (STAF) heeft de True Food Price Coalition op de vingers getikt vanwege een poster over de ‘true price’ van vlees. Volgens de coalitie zou het verminderen van de vleesconsumptie veel milieuwinst opleveren. Volgens Stichting Agri Facts kloppen de berekeningen van deze cijfers niet. Uit de controle van de cijfers...

Eerste haanburgers bij de Lidl

Eerste haanburgers bij de Lidl

De eerste 30.000 haanburgers van Kipster liggen vanaf vandaag (19 februari) in het schap bij Lidl. April vorig jaar kondigde het innovatieve legkippenbedrijf samen met de discounter aan dat ze naast Kipster eitjes ook hanenvlees zouden gaan verkopen. De introductie liep alleen meerdere malen vertraging op. De haanburgers worden gemaakt van het vlees...

Haan in hamburger van Lidl

Haan in hamburger van Lidl

Lidl heeft een primeur: eind oktober liggen daar haanburgers in het schap, meldt de NOS. Tot voor kort werden mannelijke kippen, die geen eieren leggen, als eendagskuiken vergast. Ieder jaar weer 45 miljoen, in Nederland alleen. Ook haantjes moeten rendabel te fokken zijn, dacht Ruud Zanders uit Venray. Met drie anderen richtte hij Kipster op. Het...