De Leidsche Vleeschhouwerij verkoopt alleen biologisch vlees

Vlees+_Leidsche Vleeschhouwerij

Richard en Semra van Rijnswou staan op de markt met de Leidsche Vleeschhouwerij. Ze kochten de marktwagen terwijl ze nog een eigen winkel in Voorschoten hadden. "We wilden naast op de markt staan, ook graag met biologische producten beginnen en die combinatie was in de winkel wat lastig. Je moet voor je certificering namelijk alles heel goed gescheiden houden wat veel extra werk oplevert. Door het in de marktwagen te doen dachten we dat het makkelijker zou zijn.”

Verkoop op de markt

In de praktijk leverde dit juist meer werk op en ze besloten om de winkel te verkopen en met een klein team verder te gaan op de markt. En dit bevalt. De klantenkring is wisselender, en ze hebben veel meer contact met hun klanten. "Toen we nog een winkel hadden en zeker ook met de kraam erbij, waren we meer bezig met managen en plannen dan met vlees en de klanten. Nu maakt Richard samen met Thijs bijna alles zelf en we staan allebei een aantal dagen in de wagen", vertelt Semra.

Biologisch vlees

In de kraam verkopen Richard en Semra alleen biologisch vlees. De certificering loopt via Skal. Het vlees halen ze van boerderijen uit de omgeving. De producten als worst en hamburgers maken ze zelf. Niet alleen is het goedkoper maar ook "kun je dan je eigen speciale salie-citroenworst maken, dat is toch heel bijzonder? Dat vinden we ook het leuke."

De Leidsche Vleeschhouwerij

Richard en Semra staan zes dagen per week met hun wagen op verschillende markten in de omgeving van Leiden. De Leidsche Vleeschhouwerij heeft ook een webshop, maar daar wordt weinig besteld. Wel bestellen klanten vlees om op te halen bij de kraam. Hiervoor heeft Richard ook een speciale WhatsApp-groep opgezet.

Meer weten over Richard en Semra van Rijswou en de Leidsche Vleeschhouwerij? Lees het complete artikel in Vlees+, editie 3-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Marketingrapport Slagersbranche 2018 verschenen

Marketingrapport Slagersbranche 2018 verschenen

Het Marketingrapport Slagersbranche 2018 is verschenen. Dit onderzoek van Marktdata.nl onder slagerijen in Nederland biedt een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de slagersbranche in Nederland. Marketingrapport Slagersbranche 2018 Het...

Nederlandse ondernemers niet voorbereid op Brexit

Nederlandse ondernemers niet voorbereid op Brexit

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de EU. Hierdoor lopen ondernemers in de foodbranche het risico dat zij op 30 maart geen zaken meer kunnen doen met het Verenigd Koninkrijk als zij niet de juiste voorbereidingen treffen én er geen overgangsperiode komt. De douane roept ondernemers op om een EORI-nummer aan te vragen en de Brexit...

EKO-code bij bio-slagerijen De Groene Weg

EKO-code bij bio-slagerijen De Groene Weg

Bas Antonissen zet biologische varkens af via De Groene Weg. Voor hem geldt sinds 1 januari, net als voor zijn negentig collega's, de EKO-code. 'Duurzaam produceren zit in de genen van de biologische sector en dat maken we nu meetbaar.' De EKO-code hoort bij het EKO-keurmerk dat al sinds 1992 bestaat. De EKO-code die op 1 januari 2018 is geïntroduceerd,...