‘Maaltijden zijn nu helemáál gewild’

Epos_Keurslager Rikkerink 2

De consument gaat niet meer alleen naar de slager voor kwalitatief vlees en vakkennis. Steeds vaker bezoekt hij de slagerij voor een complete maaltijd. Een kansrijke groeimarkt. Vandaag het tweede deel van de rondvraag 'Verse maaltijd van de slager' met Keurslager Rensink en Epos.

Saskia Rikkerink, eigenaar van Keurslager Rensink uit Borne, heeft niet stilgezeten. Het afgelopen jaar won de slagerij de eerste prijs bij de Europese vakwedstrijd Confrerie des Chevaliers. “Alle vijf producten werden met goud bekroond: runderpepercervelaat, walnotenfuet, hamworst, knakworst en de kalfsrollade met pistache. Met de kalfsrollade wonnen we de beker. In november 2019 behaalden we drie keer goud met de VAS-vakwedstrijd en werden we Nederlands kampioen met onze gekookte, gegrilde en gebraden vleeswaren: grilworst kaas-ui, kalfscervelaat en seizoensgebraad. En verder hebben we een goudbekroonde maaltijd bij de keurslager-organisatie. Die schotel heet ‘Zoete verrassing’ en bevat zoete aardappels, kidneybonen, taco’s, diverse groenten en gehakt dat is gekruid met de Simply Spices van Epos.”

Rikkerink gebruikt de producten van Epos, omdat het bedrijf zo veel mogelijk natuurlijke ingrediënten gebruikt, die bovendien allergenen- en glutenvrij zijn. Ook de maaltijdsauzen van Epos zijn glutenvrij. “Daar letten consumenten steeds vaker op,” zegt Rikkerink, die de verkoop van maaltijden snel ziet stijgen. “Maaltijden waren al gewild, maar sinds de coronacrisis helemaal. Met name ouderen vinden het heel prettig dat we vanaf dag één van de crisis bezorgen. We waren al bezig met bezorgen en sinds de coronacrisis hebben we dat verder uitgebreid. We hebben een mooi beplakte auto en een speciale keurslagersfiets. Ook die hebben we extra mooi gemaakt vanwege de crisis. We hebben heel wat maaltijden bij coronapatiënten afgeleverd. Dankbaar werk! We zagen dat mensen aan het begin van de crisis gingen hamsteren, waarbij sommige klanten in één keer voor zes weken aan maaltijden bestelden. Toch werd het in de winkel niet rustiger, want andere klanten kopen weer grote stukken vlees, om zelf mee te kokerellen nu ze niet naar de horeca gaan.”

“Veel mensen zijn uit hun ritme, waardoor ze juist geen zin hebben om te koken. Ook die consumenten bestellen nu maaltijden. Al met al zijn we heel dankbaar dat we de omzet zelfs hebben weten te verhogen. Ook verwachten we een aantal nieuwe gezichten als blijvende klant te behouden. Dat zijn de mensen die onze passie voor gerechten met mooie producten zijn gaan waarderen.”

Dit is het tweede deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 4/5-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Komkommertijd

Komkommertijd

Vaak is de vakantieperiode een beetje slappe tijd. Of eigenlijk zou ik nu moeten zeggen ‘was’. Bedrijven en scholen gingen dicht en veel vaste klanten gingen op vakantie. Het was dan ook beslist niet ongebruikelijk dat de slagerij een paar weken dichtging.

‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’

‘Ook jongeren weten mijn slagerij te vinden’

Twee jaar geleden haalde Alex van Deursen zijn slagersdiploma’s bij SVO vakopleiding food en een jaar daarna opende hij al zijn eigen slagerij: Keurslager Meat Monkey in Cuijk. Eindelijk kan de ondernemer zijn vernieuwende ideeën in de praktijk brengen. De coronamaanden is Meat Monkey relatief goed doorgekomen. “Ik wil vooral vooruitstrevend blijven.”

Dubbel

Dubbel

Op sommige dagen voelt het zo dubbel. Gewoon je werk doen terwijl de wereld onder een pandemie gebukt gaat. Geen kus voor mijn moeder, wel bijeenkomsten met meer dan vijftig mensen, van wie ik een groot deel niet ken.