‘Maaltijden zijn nu helemáál gewild’

9 september 2020 Xandra Veltman

De consument gaat niet meer alleen naar de slager voor kwalitatief vlees en vakkennis. Steeds vaker bezoekt hij de slagerij voor een complete maaltijd. Een kansrijke groeimarkt. Vandaag het tweede deel van de rondvraag 'Verse maaltijd van de slager' met Keurslager Rensink en Epos.

Saskia Rikkerink, eigenaar van Keurslager Rensink uit Borne, heeft niet stilgezeten. Het afgelopen jaar won de slagerij de eerste prijs bij de Europese vakwedstrijd Confrerie des Chevaliers. “Alle vijf producten werden met goud bekroond: runderpepercervelaat, walnotenfuet, hamworst, knakworst en de kalfsrollade met pistache. Met de kalfsrollade wonnen we de beker. In november 2019 behaalden we drie keer goud met de VAS-vakwedstrijd en werden we Nederlands kampioen met onze gekookte, gegrilde en gebraden vleeswaren: grilworst kaas-ui, kalfscervelaat en seizoensgebraad. En verder hebben we een goudbekroonde maaltijd bij de keurslager-organisatie. Die schotel heet ‘Zoete verrassing’ en bevat zoete aardappels, kidneybonen, taco’s, diverse groenten en gehakt dat is gekruid met de Simply Spices van Epos.”

Rikkerink gebruikt de producten van Epos, omdat het bedrijf zo veel mogelijk natuurlijke ingrediënten gebruikt, die bovendien allergenen- en glutenvrij zijn. Ook de maaltijdsauzen van Epos zijn glutenvrij. “Daar letten consumenten steeds vaker op,” zegt Rikkerink, die de verkoop van maaltijden snel ziet stijgen. “Maaltijden waren al gewild, maar sinds de coronacrisis helemaal. Met name ouderen vinden het heel prettig dat we vanaf dag één van de crisis bezorgen. We waren al bezig met bezorgen en sinds de coronacrisis hebben we dat verder uitgebreid. We hebben een mooi beplakte auto en een speciale keurslagersfiets. Ook die hebben we extra mooi gemaakt vanwege de crisis. We hebben heel wat maaltijden bij coronapatiënten afgeleverd. Dankbaar werk! We zagen dat mensen aan het begin van de crisis gingen hamsteren, waarbij sommige klanten in één keer voor zes weken aan maaltijden bestelden. Toch werd het in de winkel niet rustiger, want andere klanten kopen weer grote stukken vlees, om zelf mee te kokerellen nu ze niet naar de horeca gaan.”

“Veel mensen zijn uit hun ritme, waardoor ze juist geen zin hebben om te koken. Ook die consumenten bestellen nu maaltijden. Al met al zijn we heel dankbaar dat we de omzet zelfs hebben weten te verhogen. Ook verwachten we een aantal nieuwe gezichten als blijvende klant te behouden. Dat zijn de mensen die onze passie voor gerechten met mooie producten zijn gaan waarderen.”

Dit is het tweede deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 4/5-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?