Marel produceert 3.000.000e transporthaak

Transporthaak Marel

Foto: Marel

Marel produceerde in december 2020 de 3.000.000e transporthaak in de fabriek in Dongen, geteld vanaf de start van de productie in 1987. "Een transporthaak mag er misschien uitzien als een eenvoudig stukje metaal, maar het is een essentieel onderdeel in de pluimveeindustrie", aldus het persbericht.

Een haak in een hangbaan in een pluimveefabriek is als een vrachtwagon op een spoorbaan, verantwoordelijk voor het veilige transport van producten van A naar B.  Het is een vernuftig ontworpen constructie, bedoeld om alle denkbare kippensoorten en -afmetingen bij de poten vast te houden. 

Voor Marel – toentertijd Stork –, nam Hugo van den Elshout in 1987 de taak op zich om de haken te produceren. In die tijd was het maakproces voor het merendeel handmatig, op een aambeeld, zoals in een smederij. Dat proces is wel compleet anders geworden in de laatste drie decennia. Tegenwoordig komt er een geavanceerd machinepark bij de productie kijken, zoals een hydraulische pers, een buigmachine en een lasrobot. 

Feiten en cijfers

Marel startte in 1987 met de gespecialiseerde productie van transporthaken in Dongen. De mijlpaal van de eerste miljoen stuks werd bereikt in 1998. In 2011 werd de 2.000.000ste haak geproduceerd. Gemiddeld verlaten ongeveer 90.000 stuks per jaar de fabriek, circa 350 haken per dag. In het topseizoen kan dit aantal oplopen tot 550 haken per dag.

Voor de productie van 3 miljoen haken was zo'n 1.950.000 kilo materiaal nodig; dit is ongeveer het gewicht van 1.950 Suzuki Swifts. Al het gebruikte materiaal zou zich uitstrekken van Dongen (Nederland) tot Malaga (Spanje), dat is meer dan 3855 kilometer. 

Symbool

Anno 2020 is Hugo van den Elshout, met 33 jaar ervaring, nog steeds Marels eigen, standvastige 'Kapitein Haak'. Hij zorgt ervoor dat elke transporthaak die de fabriek verlaat van de hoogste kwaliteit is en in onberispelijke conditie. In dit opzicht staat Hugo symbool voor de consistentie en betrouwbaarheid van Marel.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Vlaams onderzoek naar mobiel slachten

Vlaams onderzoek naar mobiel slachten

BioForum Vlaanderen onderzocht de afgelopen maanden de mogelijkheden van een mobiele slachteenheid voor in Vlaanderen. Voor rundvee en varkens lijkt dit niet haalbaar, maar voor de pluimvee zien de onderzoekers mogelijkheden.

Europese pluimveevleessector bezorgd over handelsakkoord Mercosur

Europese pluimveevleessector bezorgd over handelsakkoord Mercosur

De Europese organisatie voor de pluimveevleesindustrie AVEC maakt zich ernstige zorgen over het handelsakkoord tussen de Europese Unie en de Mercosur-landen. Dit akkoord zou een verdubbeling van de hoeveelheid pluimveevlees uit Zuid-Amerika op de Europese markt betekenen.  Mercosur is de douane-unie tussen Brazilië, Argentinië,...

Dit zijn de schoonste pluimveeslachterijen van Nederland

Dit zijn de schoonste pluimveeslachterijen van Nederland

De grote pluimveeslachthuizen in ons land houden zich over het algemeen goed aan de regels voor dierenwelzijn en voedselveiligheid. Dat blijkt uit de naleefmonitor van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over de eerste helft van 2018. Door Cécile Janssen - Foodlog Sinds enkele jaren brengt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit...