Foto: Marel

Marel produceerde in december 2020 de 3.000.000e transporthaak in de fabriek in Dongen, geteld vanaf de start van de productie in 1987. "Een transporthaak mag er misschien uitzien als een eenvoudig stukje metaal, maar het is een essentieel onderdeel in de pluimveeindustrie", aldus het persbericht.

Een haak in een hangbaan in een pluimveefabriek is als een vrachtwagon op een spoorbaan, verantwoordelijk voor het veilige transport van producten van A naar B.  Het is een vernuftig ontworpen constructie, bedoeld om alle denkbare kippensoorten en -afmetingen bij de poten vast te houden. 

Voor Marel – toentertijd Stork –, nam Hugo van den Elshout in 1987 de taak op zich om de haken te produceren. In die tijd was het maakproces voor het merendeel handmatig, op een aambeeld, zoals in een smederij. Dat proces is wel compleet anders geworden in de laatste drie decennia. Tegenwoordig komt er een geavanceerd machinepark bij de productie kijken, zoals een hydraulische pers, een buigmachine en een lasrobot. 

Feiten en cijfers

Marel startte in 1987 met de gespecialiseerde productie van transporthaken in Dongen. De mijlpaal van de eerste miljoen stuks werd bereikt in 1998. In 2011 werd de 2.000.000ste haak geproduceerd. Gemiddeld verlaten ongeveer 90.000 stuks per jaar de fabriek, circa 350 haken per dag. In het topseizoen kan dit aantal oplopen tot 550 haken per dag.

Voor de productie van 3 miljoen haken was zo'n 1.950.000 kilo materiaal nodig; dit is ongeveer het gewicht van 1.950 Suzuki Swifts. Al het gebruikte materiaal zou zich uitstrekken van Dongen (Nederland) tot Malaga (Spanje), dat is meer dan 3855 kilometer. 

Symbool

Anno 2020 is Hugo van den Elshout, met 33 jaar ervaring, nog steeds Marels eigen, standvastige 'Kapitein Haak'. Hij zorgt ervoor dat elke transporthaak die de fabriek verlaat van de hoogste kwaliteit is en in onberispelijke conditie. In dit opzicht staat Hugo symbool voor de consistentie en betrouwbaarheid van Marel.

Altijd op de hoogte blijven?