ABN Amro voorspelt dat de markt voor vleesvervangers in 2019 en 2020 met tien procent stijgt. Dit heeft volgens het rapport twee oorzaken: het groeiend aantal producenten en de toegenomen interesse van consumenten.

Groter aanbod

Het rapport verklaart de stijging aan de ene kant met het aantal grote producenten in deze markt zijn gestapt. Waar de markt de afgelopen jaren vooral plaats bood aan nichespelers, krijgen zij de komende jaren concurrentie van grote voedings- en vleesproducenten. Denk bijvoorbeeld aan het bedrijf Beyond Meat, dat een aantal dagen geleden de beurs opging en zijn aandelen in één dag in waarde zag verdubbelen. De komst van grotere producenten betekent meer geld voor innovatie en productie. Hierdoor groeit het aanbod in diversiteit. Volgens het rapport van ABN Amro kunnen producenten de toegenomen concurrentie het hoofd bieden door zich te blijven onderscheiden.

De grote producenten werken vooral aan het imiteren van de smaak en structuur van vleesvervangers. Dit uit zich op verschillende manieren. Ten eerste pogen zij vlees zo goed mogelijk te namaken. De industrie gaat uit van bestaande gerechten, zoals ‘pulled chicken’. Ten tweede experimenteren zij met het gezonder in de markt zetten van vleesvervangers. In dit geval voegen producenten zogenaamde ‘superfoods’ zoals hennep toe aan de producten. Ten derde kijkt de industrie naar hybride vleesvarianten. Deze producten bestaan deels uit vlees, deels uit plantaardige ingrediënten zoals oesterzwammen. De producenten richten deze hybride vleesproducten op de grote groep flexitariërs: de consumenten die wel vlees eten, maar de consumptie minderen. Het blijkt echter lastig om deze groep producten in de markt te positioneren. Ze passen immers niet helemaal op de vleesafdeling en niet ook tussen de vegetarische producten.

Gegroeide interesse

Aan de andere kant heeft de consument meer interesse in vleesvervangers, onder invloed van de aandacht voor het klimaat. Onderwerpen als ‘De week zonder vlees’, de klimaatmarsen en het politiek debat over het klimaatakkoord kwamen de afgelopen tijd in de media ruim aan bod. Uit een onderzoek dat ABN Amro heeft gedaan, blijkt dat 13,5% soms bewust geen vlees eet en 43,9% ‘enigszins’ bewust soms geen vlees eet. Een derde groep is ook erg interessant voor deze producenten: 23,7% geeft aan dat hij nog niet bewust geen vlees eet, maar dit wel zou willen doen. Dit is volgens onderzoek vooral het geval in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar. Als redenen geven zij dat zijzelf of hun partner vlees nog te lekker vinden om op te geven of dat ze niet bekend zijn met recepten met vleesvervangers.

Ondanks de groei van deze markt, blijft ze klein vergeleken met de markt van vlees. Waar een gemiddeld Nederlands huishouden 13 euro uitgaf aan vleesvervangers, gaf hij 224 euro uit aan bewerkt vlees. Het volledige rapport is op de website te vinden.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?