ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT vegaburger veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken soja geïmporteerd uit Zuid- of Noord-Amerika als proteïnebron. ME-AT the Alternative start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Oorspronkelijk waren alleen Nederlandse boeren betrokken bij het project, maar ME-AT werkt momenteel ook aan overeenkomstige modellen met Duitse en Belgische retailers en bijbehorende boeren.

Veldbonen

Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Ook halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers. ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)’.

De producten van ME-AT the Alternative worden geproduceerd en verpakt als huismerk van retailers. Het assortiment bestaat uit onder meer plantaardige burgers, gehakt, runderstukjes en alternatieven voor kip en vis.

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Slagers oriënteren zich op vegetarische producten

Op een dinsdagmiddag in januari is het bomvol in de werkplaats van Slagerij Van Asch in Soest. Met een specifieke reden: de slagers van Gelderblom oriënteren zich op vegetarische producten.

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Veel aandacht voor vleesvervangers op de Horecava

Van 13 tot en met 16 januari was de Amsterdamse RAI het toneel van de Horecava. Zo´n 75.000 ondernemers en dagjesmensen bezochten de RAI om de nieuwste trends en innovaties in de horecawereld te zien én te proeven. Voor veel slagers is het jaarlijkse horeca-evenement een inspirerend uitje.

Minder vlees

Minder vlees

Toen half augustus de NOS kwam met het bericht dat de vleesconsumptie was afgenomen en dat er meer vleesvervangers gekocht werden, vonden wij als team van Vlees+, dat we dit eens moesten onderzoeken.