Meatable ontwikkelt hybride kweekvleesproducten in Singapore
In Singapore is kweekvleesproducent Meatable een samenwerking aangegaan met Love Handle, een producent van vleesvervangers. Gezamenlijk willen de bedrijven het ‘Future of Meat’-innovatiecentrum opzetten voor de ontwikkeling van hybride (kweek)vleesproducten.
Meatable kondigde in oktober de uitbreiding naar Singapore aan. In samenwerking met ESCO Aster gaat Meatable gekweekte varkensvleesproducten als dumplings en worsten op deze markt brengen. De nieuwe samenwerking met Love Handle maakt deel uit van deze plannen. De Nederlandse start-up wil de komende jaren meer dan 60 miljoen euro investeren in de Singaporese uitbreiding.
Future of Meat
In het ‘Future of Meat’-innovatiecentrum combineren Meatable en Love Handle hun kennis voor de ontwikkeling van hybride producten. Het wordt een combinatie van het kweekvlees van Meatable en de plantaardige producten van Love Handle. Sinds 2020 produceert Love Handle plantaardige producten voor de Aziatische markt. In het assortiment zitten onder andere pastrami gemaakt van jackfruit en plantaardige kipproducten en worst.
Beide partijen investeren 6 miljoen in het nieuwe centrum. Ook andere plantaardige startups zijn welkom om hier te werken aan hun innovaties. De samenwerking kwam tot stand dankzij de Singapore Economic Development Board (EDB), een overheidsorganisatie die de positie van Singapore als toonaangevend innovatiecentrum ondersteunt.
Hybride producten
De basis voor de hybride producten vormt het kweekvlees van Meatable. Hieraan wordt plantaardige proteïne van Love Handle toegevoegd om de eigenschappen van het vlees te versterken. Uiteindelijk wil Meatable hybride producten met dezelfde eigenschappen als ‘normaal’ vlees. De partijen willen producten als dumplings, pulled pork, buikspek, gehaktballen, vleeswaren en pasteitjes op de markt brengen. In 2024 moeten deze verkrijgbaar zijn in Singaporese restaurants en in 2025 in de supermarkt.
Bron: Meatable
Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.
|
Reactie toevoegen
Dossiers
Meer over
Lees ook
Zandbergen brengt Beyond Meat op de Europese Markt
Zandbergen World’s Finest Meat gaat Beyond Meat vertegenwoordigen in Europa. De Californische start-up Beyond Meat wordt gezien als leider op het gebied van plantaardig vlees. Het bedrijf wil nu uitbreiden naar Europa en ziet in Zandbergen de ideale partner. Vanaf juli is de Beyond Burger verkrijgbaar voor foodservice klanten van Zandbergen in Europa,...
PHW en SuperMeat willen kweekkip op de markt brengen
De Duitse gevogelteproducent PHW en de lab-vlees startup SuperMeat gaan samenwerken. De bedrijven willen snel kweekkip op de markt brengen. SuperMeat is een Israelisch bedrijf dat is gespecialiseerd in het kweken van vlees. Het laboratorium heeft slechts een paar cellen nodig om kippenvlees te produceren. Volgens Supermeat hoeven ze slechts een kleine...
ING: Nederlandse consumenten gaan minder vlees eten
Bijna 1 op de 4 Nederlandse consumenten verwacht over vijf jaar minder vlees te eten, zegt ING. Dat is in lijn met het Europese gemiddelde. Door Cecile Janssen - Foodlog Als de Nederlandse consumenten inderdaad minder vlees gaan eten, zal de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking met 3% dalen. Dat komt, bij een huidige consumptie van circa 40...