Minister Van der Wal bezoekt Nederland Vleesland op Grüne Woche

Nederland Vleesland_Grune woche

In Berlijn startte op 20 januari de vakbeurs Grüne Woche. Minister Christianne van der Wal-Zeggelink van Stikstof bezocht hier de stand van Nederland Vleesland. Voorzitters van de deelnemende partijen praatten de minister bij over dit initiatief.

“Op basis van kennis en feiten wil Nederland Vleesland graag misvattingen wegnemen en de dialoog aangaan. Zeker ook in politiek Den Haag”, aldus de organisatie. “Nederlands vlees wordt duurzaam geproduceerd, met een lage footprint en met hoge standaarden rond dierenwelzijn. Nederlandse productieketens, marktpartijen en individuele ondernemers zetten al jaren in op een integraal duurzame productie. Ze behoren daarin zeker tot de mondiale koplopers.”

Nederland Vleesland

Nederlands vlees is volgens Nederland Vleesland internationaal onderscheidend en verdient waardering. “Het is in vele varianten elke dag een hoogwaardig voedingsmiddel voor ruim 100 miljoen mensen in binnen- en buitenland. Met name in een regionale cirkel straal van ca. 750 kilometer.”

Nederland Vleesland staat voor het zoeken naar een gezonde balans tussen dierlijke en plantaardige productie en consumptie. In Nederland wordt volop gewerkt aan het verder verlagen van de footprint. Sectoren hebben elkaar hierbij nodig. Een eenzijdige focus op het ‘plantaardige alternatief’ gaat volgens Nederland Vleesland voorbij aan:

  • de essentiële rol van de dierlijke productie in circulaire voedselsystemen
  • de stevige inzet van de Nederlandse dierlijke ketens richting circulariteit
  • de bijzondere voedingswaarde van vlees
  • de voorkeur van ruim 94% van de Nederlanders
  • de marktvraag in binnen- en buitenland naar Nederlands vlees

Het goede verhaal

Nederland Vleesland wil dat dit verhaal en het werken naar de gezonde balans tussen dierlijk en plantaardig moet in eigen land en in de belangrijkste afzetlanden, zoals Duitsland, bekend worden. “Dat is dé route voor verdere verduurzaming én een beter verdienmodel voor de hele keten”, besluit de organisatie.

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.