Nationaal BBQ onderzoek: Belgen experimenteren meer

Vlees+_Nationaal BBQ ONderzoek 2018

Nederland en België hebben veel overeenkomsten op het gebied van de barbecue. In beide landen is de barbecue populair, maar in België is er een ander productaanbod voor de BBQ dan in Nederland. Ook zijn Belgen leergieriger, verder met experimentele kooktechnieken en enthousiaster over het hele jaar door BBQ’en. Dit blijkt uit het Nationale BBQ Onderzoek.

Nationaal BBQ Onderzoek

Dit jaar werd het Nationaal BBQ Onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co in Nederland voor de vierde en in België voor de eerste keer uitgevoerd. In beide landen participeerden representatieve steekproeven van 800 consumenten tussen de 18 en 70 jaar in het onderzoek.

Negen op de tien Nederlanders (88%) en acht op de tien Belgen (82%) maken jaarlijks minimaal één BBQ mee. Onze zuiderburen barbecueën gemiddeld wel wat vaker dan de Nederlanders: één op de vijf Belgen staat minimaal tien keer per jaar achter of bij de grill. In beide landen is het plezier dat men aan  barbecueën beleeft groot. De meest recent bijgewoonde BBQ wordt in Nederland met 7,7 beoordeeld en in België met een 7,9. De groep die helemaal niets met barbecueën heeft is in beide landen zeer klein. In België gaat het om zes, in Nederland om zeven procent van de consumenten.

Experimenteren

Grillmasters zijn in beide landen relatief bescheiden over hun eigen kookprestaties. In Nederland geeft men zichzelf gemiddeld een rapportcijfer van 6,3, in België is dat een 6,2. Wel geven mannen zichzelf een hoger cijfer dan vrouwen. Dit scheelt een half punt.

Ook dit jaar was er weer volop aandacht voor nieuwe kooktechnieken op de BBQ, maar die in beide landen prevaleert het klassieke barbecueën – vlees,  kipsaté, eventueel nog een visje of groente en wat kant-en-klare sausjes – nog ruimschoots boven de meer experimentele technieken. Belgen zijn wel wat verder op dit gebied: van hen experimenteert een derde (34 procent) met een zekere regelmaat, terwijl dit in Nederland nog maar een kwart (26%) is.

Barbecue-aanbod

Er is een wezenlijk verschil tussen Nederland en België als je kijkt naar de producten op de barbecue. In Nederland ligt er beduidend vaker kip op de grill, en worden er ook meer vegetarische vleesvervangers ingekocht. De Belgen doen vaker iets met aardappels en/of groente dan de Nederlanders.

Vlees is in beide landen op negen van de tien BBQ’s voor handen. Maar er zijn verschillen in de vleessoorten. In België zijn braadworst (55%) en spareribs (43%) de meest populaire soorten, in Nederland hamburgers (70%) en speklapjes (53%). Bij de Belgen ligt er vaker lamsvlees, kebab en merguez op de barbecue. In Nederland zijn dat karbonaadjes, varkensfilet en shaslick. Blegen gebruiken mayonaise of ketchup van Devos & Lemmens en Heinz bij de bbq, Nederlanders saté- of knoflooksaus van Wijko, Calvé en Remia.

Aanschaf nieuwe BBQ

Ook zijn er verschillen als je kijkt naar de aanschafplannen voor nieuwe apparatuur. Begin juli was 14% van de Belgen van plan om een nieuwe BBQ te gaan kopen, in Nederland 6%. De aspecten waar kopers op letten, verschillen ook. De Belgen besteden meer en gaan vaker (73%) dan in Nederland (59%) naar een fysieke winkel. Ook hebben ze veel aandacht voor merk, kleur, design en de verschillende gebruiksmogelijkheden. Nederlanders denken vaker aan een online aankoop, met een veel lager budget. Het nieuwe apparaat moet voor hen vooral ‘veilig‘ zijn.

Vakantiegevoel

Wat blijft als belangrijkste onderstroom en als basis voor een goede BBQ, is de goede sfeer. Consumenten in beide landen associëren BBQ’en in zeer sterke mate met lekker buiten zijn (82%), met een vakantiegevoel, met een feestje. Belgen zijn in dat opzicht nog positiever dan Nederlanders, zijn bovendien leergieriger en zouden ook veel vaker (42%) dan Nederlanders (23%) wel het hele jaar door willen BBQ’en.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Nieuw seizoen Baas BBQ

Nieuw seizoen Baas BBQ

Deze zomer gaat groothandel Makro weer op zoek naar de beste barbecue’er van Nederland. In het nieuwe seizoen van ‘Baas BBQ’ strijden 15 teams in een afvalrace om de titel Baas BBQ.

Europese commissie wil verbod op vleesnamen voor vegetarische producten

Europese commissie wil verbod op vleesnamen voor vegetarische producten

Een vegetarische hamburger of vegaworst. Als het aan de Landbouwcommissie van het Europees Parlement ligt zijn deze benamingen binnenkort verleden tijd. In de commissie werd het verbod op vleesnamen voor vegetarische producten met een ruime meerderheid aangenomen.

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

Veel inspiratie op de eerste dag van VIP 2019

1 april ging de vijfde editie van het Vers Inspiratie Platform, VIP 2019, van start. Bezoekers trokken in de drie hallen van Expo Houten langs de vele exposanten, het BBQ-plein, de Markt van de Toekomst en bezochten de verschillende workshops.