Nederlanders barbecueën steeds vaker en beter

25 juli 2019

Barbecueën blijft populair in Nederland. Daarbij wordt steeds vaker gekozen voor een duurdere barbecue en voor kwaliteitsproducten. 30 procent van de barbecueënde Nederlanders ziet de barbecue zelfs als statussymbool. Dat blijkt uit het jaarlijkse BBQ-onderzoek onder 1042 Nederlanders van de onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl.

Het merendeel van de Nederlanders kiest kwaliteitsingrediënten. 43 procent vindt dit belangrijk, 52 procent zeer belangrijk. 48 procent prefereert kwalitatief goede en verse producten van de speciaalzaak. Dit geldt vooral voor bezitters van een luxe kamado-barbecue. 79 procent van hen gaat er speciaal voor naar de groenteboer en slager. Iets meer dan de helft van de ondervraagden kiest voor producten uit de supermarkt.

Deze voorkeur kwaliteit verklaart misschien ook dat Nederlanders minder eten na een barbecue weggooien. Dit daalde van 11 procent in 2018 naar 5 procent in 2019. De restjes worden steeds vaker in de koelkast bewaard om later op te eten. Dit steeg van van 49 procent naar 56 procent.

Saté en hamburgers verloren de afgelopen jaren aan populariteit. Daarvoor in de plaats zijn steak en spareribs gekomen. Wat betreft de sauzen staat knoflooksaus op de eerste plaats. Curry en ketchup zijn minder populair zijn geworden. BBQ-saus is de grootste stijger sinds 2016.

Duurdere barbecue

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat Nederlanders steeds vaker kiezen voor een duurdere barbecue. Kjeld van Dijk, productspecialist barbecue van Kieskeurig.nl: “Opvallend is dat op ons platform gedurende het hele jaar reviews worden opgezocht over BBQ’s in het luxere segment. Bezoekers zijn op zoek naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding, waar zij goed voor de dag mee kunnen komen. Met name keramische kamado-barbecues zoals de Bastard en de Big Green Egg, profiteren van het feit dat barbecueën steeds meer een hobby is. Hier spelen dan ook steeds meer aanbieders op in door het aanbieden van kleinere en goedkopere modellen. Met name het afgelopen jaar zien we een stijging van 22 procent ten opzichte van het jaar daarvoor in zoekopdrachten naar dit type barbecue. Barbecueën is echt een way of life geworden.”

Daarnaast vinden Nederlanders ook dat ze beter zijn gaan barbecueën. Van de ondervraagden geeft 77 procent zich nu een ruim voldoende tot goed, terwijl dit percentage drie jaar geleden maar 45 procent was. Vrouwen staan ook vaker achter de barbecue. Hun aandeel groeide in een jaar tijd van 13 naar 26 procent. Maar als er een man in de buurt van de barbecue is, dan neemt hij in 95 procent van de gevallen de regie over.

Uit het onderzoek blijkt dat 82 procent barbecuet omdat ze het zelf zo gezellig vinden, terwijl slechts een klein gedeelte (21 procent) het doet om andere mensen blij te maken. Van de respondenten die een barbecue organiseert, doet 63 procent dat zonder stress. Als er al twijfel ontstaat aan het eigen kunnen, dan ligt dat vooral bij het inschatten of er wel voldoende vlees is ingekocht. Bijna de helft van de respondenten vindt dit het grootste nadeel aan het organiseren van een barbecue.

Nederland heeft de BBQ-smaak goed te pakken. Meer dan de helft van alle BBQ-ers steekt minstens tien keer per jaar de barbecue aan. In 2013 haalde slechts een kwart van de mensen met deze frequentie de BBQ-spullen in huis. Niet alleen wordt er gebarbecued in de zomer bij mooi weer, de BBQ wordt meer en meer gebruikt voor het bereiden van culinaire gerechten buiten het BBQ-seizoen om. 44 procent van de respondenten denkt dat grillen in de winter de barbecuetrend van 2019 wordt.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?