Nico Klein zweert bij de ambulante handel

27 februari 2018

Op zijn twintigste kocht slager Nico Klein zijn eerste verkoop-aanhangwagentje voor op de markt. 42 jaar later neemt hij een hagelnieuwe trailer als verkoopwagen in gebruik. “Als iemand mij dat vroeger zou hebben verteld, dan had ik dat niet geloofd.”

In Hilversum hadden Nico’s vader Klaas en zijn broer Wim Klein samen een vleesgrossierderij. De jonge Nico bezorgde voor hen de bestellingen. Door contact met de klanten deed hij spelenderwijs kennis op over de branche. Een van die klanten, Leo Wils, stond met een kraam op de markt in Utrecht. Op een dag vertrouwde Wils hem toe: ‘Als je ziet wat ik op een dag verkoop, kom je er op een dag naast staan.’

Daar had de jonge Nico wel oren naar. In die tijd begon de omzet van zijn vader terug te lopen en hij dacht: “Hoe moet dit in de toekomst verder gaan?”

In 1975 begon hij met een worstmakerij aan huis in twee naast elkaar liggende garageboxen. “In datzelfde jaar kocht ik voor duizend gulden van Leo Wils mijn eerste aanhangwagen.”

Grote omzet

Klein ging op de markt staan in Breukelen en kreeg te horen dat op deze markt al twee wagens met vleeswaren het niet hebben gered. Klein vertelt dat hij de ambulante handel met vallen en opstaan heeft geleerd door inzet en leren van je eigen fouten.

Kleins slagerij groeide gestaag en door de komst van zijn tweede wagen, die in zijn geheel was gekoeld, groeide Breukelen aanmerkelijk. “En sinds kort hebben we een nieuwe trailer.”

De laatste twaalf jaar is het aandeel vlees op de kraam groter geworden. Klein: “Qua prijsstelling zitten wij wat lager, omdat wij een grote omzet willen draaien. Dan krijgt het vlees ook niet de kans om oud te worden. We hebben varkensvlees van Friberne uit Friesland. Het rundvlees bij Klein komt onder andere van het ras Simental uit Duitsland. Sinds twee jaar verkoopt hij ook Black Angus.

Klein vindt vooral de gezelligheid leuk van een slagerij als ambulante handel. Dochter Cindy vult hem aan: “Je zit elke dag op een andere plaats. Per markt zie je andere klanten. Omdat je maar één dag aanwezig bent, geeft dat meer reuring. De markt is een plaats waar mensen elkaar ontmoeten.

Specialiteiten

Zoals elke slager kent ook Nico Klein zijn specialiteiten. “Grillworst, kaasgrillworst, gekookte worst, rookworst, rosbief en ossenworst. De smaak is altijd nummer één”, stelt Klein. Het verschil zit in de kruiden. “Wij gaan niet uit van standaardrecepten. Maar als wij eenmaal een goede samenstelling hebben uitgedokterd, schrijven wij dat natuurlijk wel op.” Ook zijn Kleins producten wat magerder.

Voor Nico Klein is dat sleutelen aan de smaak het mooie van zijn vak. “Je gaat met vleeswaren om en doet er je eigen ding mee. Je geeft er de smaak aan die jij wilt, zodat het echt een product van jezelf wordt. Dat heb je allemaal zelf in de hand.”

Altijd op de hoogte blijven?