‘Om poelier te blijven moet je kok worden’

24 februari 2021 Xandra Veltman

Wereldwijd verschuift de vleesconsumptie steeds meer naar het pluimvee, weet Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Nederlanders aten vorig jaar 18,4 kilo kip, weer een pondje meer dan in 2019. “Van de verschillende vleessoorten heeft kip de gunstigste footprint. Het is de elektrische auto onder het vlees.” Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Frank Sier van Poelier Ster Kip.

Er zijn nog maar weinig poeliers in Nederland. Eén daarvan is Poelier Ster Kip in Volendam. “Wij bestaan nog”, zegt eigenaar Frank Sier. Bescheiden gezegd, want in de zes jaar dat hij de zaak runt is de omzet verdubbeld. Zijn formule? “Je moet met je tijd mee, wil je het redden. Veel consumenten kiezen voor de detailhandel. Dat is al zo sinds mijn vader hier veertig jaar geleden begon. Drie jaar geleden heb ik het hiernaast gelegen pand erbij gekocht en die ruimte bij de bestaande productie en de winkel getrokken. Daardoor konden we veel nieuwe artikelen in het assortiment opnemen. We zorgen dikwijls voor ‘reuring’: elk weekend laten we mensen hapjes proberen. We zetten elk nieuw product of gerecht op Facebook en vooral: we leveren uitsluitend goede kwaliteit. Vóór iets in de toonbank komt, moet het personeel kritisch proeven. Naast verse kip hebben we ander gevogelte, hapjes, maaltijden, salades en soepen. We verkopen ook een aantal vleeswaren en zelfgerookte entrecote. In het weekend gaan er zelfs tientallen toetjes over de toonbank, een samenwerking met de plaatselijke banketbakker. Want je moet luisteren naar wat je consumenten willen en meer kok worden als je poelier wilt blijven. Willen de klanten maaltijden? Dan maken wij die."

Hapjescultuur

“Sinds ik deze zaak run is het aantal maaltijden verdubbeld. Omdat er meer keus is, is ook de besteding van klanten gegroeid. Hier in Volendam hebben we een hapjescultuur. Dus hebben we hapjes én toast. Die nemen ze dan ook mee. Tegelijk houd ik het motto van mijn vader vast: vers, kwaliteit en goed van smaak. Daarom koop ik mijn kip bij Van der Laan. Overwegend Hollands Hoen en Scharrelhoen. Die vind ik het meest mals. Van der Laan snijdt filets, blokjes en dijvlees. Die service scheelt mij flink in arbeidskosten. Ik adviseer iedereen om te investeren in dergelijke efficiency. Dat geldt ook voor automatisering en planning. Alleen al goede voorbereiding in de keuken maakt verschil. Ook blijken de kuikens van Van der Laan de laagste footprint van alle poeliersbedrijven te hebben. Dat vinden wij belangrijk; we werken zelf duurzaam met zonnepanelen en -boilers, herwinning van water en duurzame apparatuur en verpakkingen. Jongere generaties en zelfs kinderen hebben daar oog voor. Mijn zoon van tien kijkt me op de vingers.”

Dit was deel 1 van de rondvraag 'Markt voor kip blijft groeien'. Volgende week volgt deel 2. Abonnees van Vlees+ lezen de hele rondvraag online of in Vlees+ 1-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

 

Altijd op de hoogte blijven?