Ondernemen in versmarkt Fresh!

22 augustus 2019

In Leidschendam verrijst op dit moment een luxe, Amerikaans-geïnspireerd winkelcentrum op de plaats van winkelcentrum Leidsenhage. De winkels van de versmarkt Fresh! zijn al enige tijd open. Een van deze verswinkels is Slagerij Christiaanse. Hoe is het om te ondernemen in een modern winkelcentrum, met een groot aantal verswinkeliers dicht bij elkaar?

Slagerij Christiaanse verhuisde vier jaar geleden al van de oude versstraat van Leidsenhage naar Fresh!. Slager Sjaak Christiaanse vertelt: “Ik heb anderhalf jaar onderhandeld om deze hoekunit te mogen huren. Deze plek wilde ik graag, omdat ik dan recht tegenover de Albert Heijn XL zit. Over het algemeen koopt het publiek dat boodschappen doet bij de Albert Heijn ook vlees en maaltijden van de slager.”

Fresh! is als onderdeel van the Mall of the Netherlands eigendom van vastgoedontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield. Het bedrijf investeert fors in de verbouwing van het centrum, en zorgt voor de promotie. Die varieert van reclame op trams en op borden in de omgeving tot kookworkshops in de demokeuken midden in de versmarkt. Natuurlijk zit dit in de huurprijs die volgens Christiaanse niet gering is.

Ondanks de kosten en het feit dat de Mall nog niet geopend is, lopen de zaken goed. “Sinds de verhuizing
naar deze locatie is onze omzet met 75 procent gestegen, vooral door de ontwikkeling van onze kant-en-klare-producten. Vroeger waren dit soort maaltijden voor ouderen, tegenwoordig zoeken ook jonge stellen of studenten een gezonde makkelijke maaltijd.”

Op het plaza staan de verschillende ondernemers dicht bij elkaar, ook bedrijven die ogenschijnlijk directe concurrenten zijn. In dezelfde rij als Slagerij Christiaanse zit Kippie, dat gegaarde kipproducten en broodjes verkoopt. De slager denkt niet dat de opzet van een versplaza meer concurrentie biedt dan een traditionele winkelstraat. Roelof, winkelmanager van slagerij Christaanse: “Concurrentie is er altijd, ook in een ‘gewone’ winkelstraat. Hier versterk je elkaar uiteindelijk. Niet alleen qua klanten, maar ook onderling. Zo koop ik de groenten voor onze maaltijden van de groenteboer naast ons.”

Meer weten over Slagerij Christiaanse en het ondernemen in de 'Mall of the Netherlands'? Lees dan het complete artikel in Vlees+ 4-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Altijd op de hoogte blijven?