Onderzoek: Nederlanders zijn positiever over kweekvlees

21 december 2018

Nederlanders zijn de afgelopen vijf jaar positiever gaan denken over kweekvlees. In 2013 dacht 63 procent positief over kweekvlees. In 2018 steeg dit percentage naar 74 procent. Dit blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Flycatcher uit Maastricht.

Voorafgaand aan de presentatie van de eerste kweekvleesburger door professor Mark Post van Universiteit Maastricht ondervroeg onderzoeksbureau Flycatcher ruim 1.000 Nederlanders. Slechts 21 procent van deze groep had destijds weleens van kweekvlees gehoord. In 2018 is de bekendheid gestegen naar 53 procent.

Kweekvlees

Het aantal Nederlanders dat kweekvlees in de supermarkt zou kopen is ook licht gestegen. Van 52 procent naar 57 procent. Ook zijn Nederlanders bereid om meer te betalen: bijna een vijfde is bereid om 20 tot 50 procent extra te betalen voor kweekvlees.

78 procent wil vaker kweekvlees kopen als de smaak, structuur en voedingswaarden hetzelfde zijn als 'gewoon' vlees. De belangrijkste reden is het voorkomen van dierenleed. Andere redenen die worden gegeven zijn  het oplossen van het wereldvoedselprobleem en het verminderen van afvalstoffen. Kweekvlees is genetisch gemodificeerd, dit is de belangrijkste reden om geen kweekvlees te kopen.

Andere naam

Het woord kweekvlees vinden de Nederlanders niet. Het roept de associatie 'nep', 'vies' en 'vreemd' bij ze op. Ruim de helft, 55 procent, wil kweekvlees een andere naam geven. Dit is een daling ten op zichte van 2013. Toen wilde 64 procent nog een andere benaming.

Bron: Flycatcher

Altijd op de hoogte blijven?