‘Onze gezamenlijke instelling is ‘kwaliteit met een glimlach’

12 augustus 2020 Xandra Veltman

In juli 2020 startte de Europese campagne ‘Onze kip! Kip van hoge kwaliteit met Europese garanties’ gestart. Daarom blikken we terug op de VAS-beurs afgelopen november waar het goede verhaal van kip en gevogelte te zien en te proeven was. Vandaag deel 3 van de rondvraag 'Kip met een verhaal' met Scheria en Slagerij Krijn van der Bent.

Scheria liet op de VAS mini-spiesjes proeven, geschikt voor bijvoorbeeld gourmet en tapas. Ook de Gildehoen kiprookworsten en de -kipkrokantjes vielen in de smaak. Ter inspiratie lagen er andere mooie voorbeelden van wat je met kip kunt doen. Sammy van der Laan: “Onze Gildehoen groeit op zonder antibiotica. Daarmee onderscheiden we ons.” Gildehoen groeit op in een stal met stro en daglicht. Het sterke Hubbard ras leeft langer en groeit op met een normaal dag- en nachtritme. De kippen hebben 24 uur per dag water en voer tot hun beschikking. Scheria stond samen met de Palvé versgroep op de VAS, een belangrijke verspartner voor het bedrijf.

Schot in de roos

Slagerij Krijn van der Bent in Noordwijk zit in een echte ‘versstraat’, tussen de twee kerken in. Matthijs van der Bent werkt al sinds z’n vijftiende in de slagerij. “Ik begon bij m’n broer, maar inmiddels werken we hier met drie broers: Krijn, Huibert en ik, ieder met onze eigen kwaliteiten en specialiteiten. Onze gezamenlijke instelling is ‘Kwaliteit met een glimlach’. We maken veel vleeswaren zelf in onze rokerij en pekelarij, en we hebben een eigen worstmakerij."

"De zaak loopt goed. De vleesverkoop loopt wel terug, maar we zijn in enkele jaren gegroeid van zeshonderd naar negenhonderd maaltijden per week. Ook kip is een groeiend assortiment, alleen al de omzet van kipfilet is tussen de 120 en 160 kilo per week. We willen alleen de beste kwaliteit. Vanaf het begin zijn we opgetrokken met Scheria, toen nog Van Santen. Wij mochten hun eerste Gildehoen testen en we vonden het een schot in de roos. Het voldoet aan veel eisen die onze klanten aan kip stellen. Het is vlees met een verhaal en dat past in ons totale assortiment.”

Dit was het derde deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt het laatste deel. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 3-2019. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?