Picnic signaleert run op luxe vlees, vis en bakproducten

Picnic_analyse 2020

Foto: Picnic

Volgens Picnic heeft het afgelopen coronajaar opvallende verschuivingen teweeggebracht in de boodschappen. De online supermarkt zag een toename in behoefte aan luxe vlees en vis, en bakproducten.

Voor het onderzoek analyseerde Picnic de bestellingen van meer dan 500.000 klanten. Op basis hiervan is een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland in 2020. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele top drie van halfvolle melk, bananen en komkommers relatief gezien het meest in trek waren.

Luxe vlees en vis

De sluiting van de horeca en het verplichte thuiswerken zorgden voor opvallende trends. Zo steeg de verkoop van luxe vlees en vis vergeleken met 2019 in extreme mate. Het aantal bestelde ossenhazen steeg met bijna 700 procent. Daarmee was het een van de producten die het snelst in populariteit zijn gegroeid. Een andere opvallende stijger is ribeye. Daarvan nam de afzet met 463 procent toe.

Ook exclusievere visproducten vonden gretig aftrek bij de online supermarkt. Verse oesters gingen bijvoorbeeld 143 procent meer over de digitale toonbank, producten om zelf sushi te maken plusten 95 procent. “Toen het in het restaurant niet meer kon, gingen mensen thuis uit eten. Daarvoor wilden ze natuurlijk wel lekkere, wat chiquere en speciale producten in huis halen”, verklaart medeoprichter Michiel Muller van Picnic.

Bakproducten

Ook gingen de Nederlanders meer bakken. Volgens de bestelcijfers van Picnic werd ruim twee keer zo veel vers quichedeeg verkocht, bladerdeeg steeg met 134 procent en hartige bakkersspecialiteiten gingen met 66 procent omhoog. Andere populaire producten waren schoonmaakmiddelen en koffie.

Reactie toevoegen