Promotiecampagne voor Label Rouge in Nederland

25 september 2018

De redactie van Vleesplus bezocht afgelopen week Frankrijk om nader kennis te maken met Label Rouge, een keurmerk voor topkwaliteit landbouwproducten. Dat gebeurde op uitnodiging van de Franse belangenorganisatie voor de export Sopexa. Vooral kip van dit label is in Nederland verkrijgbaar, maar er is ook varkens-, rund- en lamsvlees, vis en groenten. Het label staat onder supervisie van de Franse overheid.

Dierenwelzijn en smaak

Label Rouge startte in de jaren ’60 als reactie op de intensieve pluimveehouderij. Focus ligt op dierenwelzijn  en de smaak. Ook traceerbaarheid speelt een belangrijke rol, van elk dier worden formulieren bijgehouden. In Frankrijk is het label bij 98 procent van de consumenten  bekend.

De start van de persreis was in Lyon, waar de gerenommeerde Halles de Lyon Paul Bocuse werden bezocht. De gastronomische top is hier regelmatig te vinden. We ontmoetten Pierre Bastin, een slager die Label Rouge pluimvee in zijn vitrines heeft liggen: kip en parelhoen. Bastin is lovend: “Deze kippen leven langer, krijgen goede voeding en zijn veel buiten. Dat komt de smaak ten goede.”

Ook Didier Massot is fan van de kwaliteitskip. De wereldkampioen Slager van 2016 – Meilleur Ouvrier de France (MOF) -  heeft eveneens een bedrijf in de Hallen van Lyon, waar hij naast het pluimvee ook kalfs- en rundvlees van het label verkoopt. De kalveren krijgen verse melk in plaats van melkpoeder gevoerd en daarnaast vast voer dat voor 70 procent uit granen bestaat. Dat heeft invloed op de smaak en de structuur van het vlees, vindt Massot.

Buitenleven

Donderdag 20 september ging de persreis richting Auvergne, waar twee kippenfarms en een rund- en schapenboerderij werden bezocht. Bij beide bedrijven, van resp. Nicolas Picard en Romain Guillaume,  konden we met eigen ogen zien hoe de dieren leven. Eén van de criteria van Label Rouge is het buitenleven. De kippen leven in stallen van maximaal 400 m2 en er mogen maximaal 11 kippen per m2 leven. Van ’s morgens circa 09.00 uur tot zonsondergang kunnen de kippen naar buiten, waar ze alle ruimte hebben. Pas na 81 dagen gaan de kippen naar het slachthuis en na de slacht wordt het vlees pas na zes uur verwerkt. In de slachthuizen wordt eerst het Label Rouge pluimvee geslacht voor het andere pluimvee. De hygiëneregels zijn bijzonder strikt.

’s Middags stond een bezoek gebracht aan het boerenbedrijf van Didier Auclair op het programma. De runderen lopen in kleine groepen in diverse weiden. Om de dag worden ze naar een ander weiland verplaatst zodat het gras weer kan aangroeien. Het bedrijf van Auclair is 92 hectare groot, waarvan 12 hectare wordt benut voor graanverbouw voor de eigen dieren. Ook deze dieren zijn veel buiten, slechts een maand of vier verblijven ze in de stal. Ook de schapen zijn veel buiten. De lammeren blijven tot 80 dagen bij de moeder, bij wie ze melk drinken.

Chefs roemen kwaliteit

Smaak, dat is het telkens terugkerende thema. Bij de diverse maaltijden, waarin het Label Rouge kwaliteitsvlees centraal stond, kwamen de chefs toelichten waarom ze graag met dit vlees werken. Het buitenleven en de vrijheid die de dieren hebben heeft invloed op de smaak. En ook de voeding, vooral granen, geven smaak en structuur aan het vlees. Daarom roemen vele chefs dit label.

Carrefour

Dat Label Rouge toegankelijk is voor vele Fransen, blijkt uit het supermarktschap. In de grote Carrefours liggen tal van hele kippen en kipproducten voorverpakt bij de enorme slagersafdelingen. Een pakketje met twee filetjes  heeft twee etiketten; elk stukje vlees is traceerbaar. Een willekeurige klant die langs het groepje pers liep en ons hoorde praten merkte op: ‘It’s the best’. De Fransen weten het dus kennelijk, nu is het de bedoeling om in een promotiecampagne Nederland te overtuigen van dit kwaliteitsvlees.

In de komende edities van Vlees+ worden uitgebreide artikelen gepubliceerd van deze persreis over Label Rouge. 

 

  •  

Altijd op de hoogte blijven?