Foto: Pixabay

Biologische Slagerij Hilversum en Van die Vegans zijn een samenwerking aangegaan. Samen ontwikkelen ze plantaardige producten die bij de slager in de winkel komen te liggen. Het project met de noemer 'Er komt een vegan bij de slager' kreeg een bedrag van €3500 bij de Hilversum100 Challenge.

De gezichten achter de Biologische Slagerij Hilversum zijn Marion van Vugt en John Kooijman. Marion opende in 1989 de slagerij. In 2010 kwam John erbij als ambachtelijke slager John Kooijman. Sinds 2018 is hij mede-eigenaar. Voor beide is duurzaamheid en eerlijk vlees belangrijk. John: “Onze klanten leven bewust, daarom komen ze bij ons. De afgelopen jaren merken wij dat deze mensen nóg bewuster omgaan met hun vleesconsumptie. Mensen eten minder vaak vlees, maar willen wel nog steeds lekker en duurzaam eten. Dat willen wij blijven aanbieden.” 

De twee waren al bezig met het ontwikkelen van plantaardige producten toen ze in aanraking kwamen met Nienke Ross en Tobias Gorter van Van die Vegans. "Van huis uit kregen wij mee dat je zuinig moet zijn op de aarde. Minder of geen vlees eten zie ik al jaren als het next level. Het is zo logisch! Achter de schermen ben ik al vijf jaar geleden begonnen met experimenteren."

Vanwege de milieu-impact stapten huisgenoten Nienke Ross en Tobias Gorter over op een plantaardig dieet. Om hun ervaringen te delen begonnen ze Van die vegans. Ze geven tips over veganistisch eten en koken op locatie. Ze richten zich voornamelijk op mensen die nu nog dierlijke producten eten. Tobias: “Toen ik Marion van de Biologische Slagerij bij een bijeenkomst hoorde zeggen dat zij in de toekomst misschien geen slager meer zou zijn, maar een eiwittenwinkel, dacht ik hé, wij hebben het zelfde doel!”

De slagers en de vegans besloten de handen ineen te slaan en werken sinds najaar 2019 samen. De eerste producten, een klassieke erwtensoep met gerookte wortel en een Thaise pompoensoep, liggen inmiddels in de winkel. Achter de schermen werken ze aan plantaardig broodbeleg, vleesvervangers en voor kerst een plantaardige Wellington.

De samenwerking viel in de prijzen bij de Hilversum100 Challenge. Dit is een prijs die wordt uitgereikt door de gemeente Hilversum voor initiatieven die de stad duurzamer kunnen maken. Ze ontvingen een geldbedrag van €3500.

Altijd op de hoogte blijven?