‘Sinds de verbouwing is m’n omzet met 33 procent gegroeid’

30 september 2020 Xandra Veltman

De functie van de slagerij is met de jaren behoorlijk veranderd. Consumenten komen niet meer alleen voor een goed stuk vlees, maar ook voor winkelbeleving, een gezonde maaltijd en informatie over de herkomst van producten. Als de inrichting daarop is afgestemd, groeit de omzet, zo blijkt. Vandaag het eerste deel van de rondvraag 'Meer omzet door interieur' met Keurslagerij ’t Hof van Blankendaal.

Hij is een leven lang slager en heeft het vak compleet zien veranderen, zegt Frank Hof van keurslagerij ’t Hof van Blankendaal in Tuitjenhorn. “Nu is het meer een eet-ideewinkel. Toen ik op m’n dertiende hier kwam helpen, maar ook in 2011, toen de eigenaar vroeg of ik de zaak wilde overnemen, was dit een traditionele slagerij.” Voordat Hof de slagerij overnam werkte hij een tijd bij andere slagers, bracht hij een jaar in Australië door en werd hij bij terugkeer in Nederland manager van twee supermarktfilialen. Nu is hij eigenaar van de winkel waar hij ooit begon.

Na de overname duurde het drie jaar voor hij kon verbouwen, samen met de bakker die in hetzelfde pand zit. Over het resultaat en de vakkundige hulp van Infrashop, een bedrijf voor winkelinterieurbouw, is de keurslager erg enthousiast. Hof: “John Dekker van Infrashop heeft een unieke kijk op het mkb. Hij focust vooral op hoe producten het beste verkopen. Nu heb ik de kassa bij de deur staan. Bij de toonbank kunnen mensen als vanouds terecht voor maatwerk. In het wandkoelmeubel heb ik voorverpakte producten, waaronder salades, maaltijden, voorgerechten, broodjes en vleeswaren. Wie haast heeft, staat in enkele minuten weer buiten. Mede daardoor trek ik veel jong publiek en toeristen. Jongeren eten bewuster; ze willen vers gesneden vlees met een verhaal, antibiotica- en hormoonvrij. Ons vlees komt uit één stal en je kunt via de webcam kijken hoe het eraan toegaat. Feitelijk hebben we de winkel van vroeger gecombineerd met de winkel van nu. Infrashop is daar meester in. Sinds de verbouwing is m’n omzet met 33 procent gegroeid.”

Voor Dekker is dat geen verrassing. “Dankzij de ruime werkplekken achterin kunnen klanten zien hoe de specialiteiten worden bereid. De Rational ovens met de koperen schouw benadrukken kwaliteit en de warme sfeer. Het wandkoelmeubel van Smeva vormt tegelijkertijd de scheiding tussen bakkerij en slager. Het trekt meer klanten die meer zien en meer besteden.” Hof glundert: “Onze eigen mensen voelen zich hier ook als een vis in het water en dat merken de klanten. We hebben altijd gekozen voor bewust denken over en omgaan met producten. Dat geldt zowel voor vlees en vis als voor vegetarische producten. Dat werkt. Hier boodschappen doen voelt als een uitje.”

Dit is het eerste deel van deze rondvraag. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vlees+ lezen de complete rondvraag online of in Vlees+ 6-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vlees+ en betaal het eerste jaar slechts € 49,99 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?