Slagers trekken meer klanten na listeriabesmetting

17 oktober 2019
Slagerij Putman (foto: Koos Groenewold)

De listeria-besmetting bij Offerman kwam begin oktober groot in het nieuws. De voorverpakte, gesneden vleesproducten van Offerman werden teruggeroepen en het veroorzaakte veel onrust bij consumenten. Wat betekende dit voor de ambachtelijke slager? Dagblad De Gelderlander zocht het uit.

De Gelderlander had contact met verschillende slagers uit Arnhem en omgeving. Zij constateerden allemaal dat het in de slagerij drukker is geworden. Ze zien meer nieuwe gezichten. De nieuwe klanten hebben vaak veel vragen over het vlees van de slager. Pepijn Putman van slagerij Putman: "Ze willen hoe het staat met de veiligheid, met de hygiëne, of alles vers is".

Putman vertelt klanten graag het verhaal van zijn producten. Hij verwerkt vlees van boeren uit de regio. Vlees+ bracht voor het eerste nummer van 2018 een bezoekje aan slagerij Putman. "De klant wil weten waar het vlees vandaan komt", vertelde hij toen. "Ik neem ze ook gerust mee naar onze productieruimtes zodat ze zien dat we alles zelf maken. Dat schept vertrouwen.” De slager werkt zoveel mogelijk puur en gebruikt zo min mogelijk kleur, geur- en smaakstoffen. 

Ook de andere slagers zeggen tegen De Gelderlander dat ze het verhaal van hun producten aan hun (nieuwe) klanten vertellen. Of de nieuwe klanten vaste klanten worden is nog afwachten. "Er zijn meer problemen geweest met vlees in het verleden. Dan is er even onrust maar je ziet vaak dat het na verloop van tijd weer wegebt", zegt slager Hupkes van Slagerij Evers.

Wat heeft u in uw slagerij gemerkt van de listeriabesmetting? Laat het ons weten via info@vleesplus.nl.

Bron: De Gelderlander

Altijd op de hoogte blijven?