Steeds meer waardering voor Nederlands vlees

Consumenten geven steeds meer voorkeur aan maatschappelijk verantwoord geproduceerd vlees. Een ruime meerderheid (60 procent) van de consumenten vindt Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Gfk onder ruim 2.500 huishoudens.

Herkomst belangrijke rol

Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden. Consumenten willen ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland.

Uit het onderzoek blijkt een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding te vinden. Maar het is niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid om het (bijna) dagelijks op het menu te zetten.

Kwaliteit

Als de consument kiest voor vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit. In de ogen van de consument staan biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk garant voor kwaliteit. Deze groeien in populariteit en mensen zouden bereid zijn om hier meer voor te betalen.

Reactie toevoegen

 
Lees ook
2021

2021

Af en toe heb je van die momenten dat je jezelf opeens met een soort schok realiseert dat de tijd vliegt. Welnu, dat had ik afgelopen week. Ik was op dinsdagochtend boerenkool aan het inscheppen (jawel, dat staat er echt) en toen bedacht ik me dat ik veertig jaar geleden op dinsdagochtend drie koeien moest uitbenen.

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.