Supermarktsector staat op z’n kop

Supermarkt_2

Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?

De supermarktbranche is volgens financieel deskundigen een ‘veilige sector’: mensen blijven altijd eten en drinken en elk huishouden heeft boodschappen nodig. Enorme omzet- en winstsprongen kwamen de afgelopen jaren nauwelijks voor. Totdat het coronavirus zijn intrede deed. Vanaf donderdag 12 maart kwam alles op z’n kop te staan. Het coronavirus was toen al zo’n twee weken het gesprek van de dag. Media meldden dat premier Mark Rutte na het weekend het land zou gaan toespreken. De burger was ongerust, en de consument ook. De burger en de consument zitten niet altijd op één lijn. Zo kan de burger vinden ‘dat wij allemaal minder vlees moeten gaan eten,’ terwijl de consument zich bij mooi weer laat verleiden door een in het oog springende barbecue-actie. Maar donderdag 12 maart werden burger en consument het opeens roerend met elkaar eens. Er zou ons de volgende weken iets te wachten staan wat we niet kennen, het woord ‘lockdown’ viel – zoals in China. Of dichterbij: in Noord-Italië. De supermarkt werd ‘leeggeplunderd’. Wc-papier, reinigingsmiddelen, zeep, handgel, blikken en potten groente, pakken rijst en pasta, en zelfs snacks als chips gingen in volle winkelwagens de deur uit. 

De supermarkten waren op dit onverwachte aankoopgedrag niet voorbereid. Het kostte weken om alle aankopen bij te benen, de distributiecentra kregen het niet meer in de vrachtwagens richting supermarkt, gewend als men was aan de geavanceerde logistieke systemen die op basis van jarenlang opgebouwde algoritmen ‘elk gedraginkje’ verdisconteerd hebben. Maar niet deze.

Meer weten over wat de concurrent doet? Lees dan het complete artikel online op Bakkers in bedrijf en Vlees+ of in het magazine in Bakkers in bedrijf 4-2020 of Vlees+ 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Bakkers in bedrijf of op Vlees+!

Reactie toevoegen

 
Lees ook
Het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

Wat is er enorm veel veranderd sinds mijn laatste column. Schreef ik afgelopen editie nog over het plezier dat we hebben in ons vak, komt daar ineens een coronacrisis overheen. Onze minister-president zegt: “bleib zu Hause, restez à la maison, blijf thuis.” Hij heeft er ook nog een leuke kreet bij bedacht: “de intelligente lockdown.”

Alea Publishers steunt slagers met oproep koop lokaal

Alea Publishers steunt slagers met oproep koop lokaal

Het zijn zware tijden voor mensen met een winkel in food&drinks, ook voor slagers. Waar supermarkten leeggekocht worden op het gebied van wc-papier en lang houdbare producten, mist de foodretail omzet doordat onder meer feestjes en verjaardagen niet doorgaan, catering wordt afgezegd, leveringen aan de horeca zijn stopgezet en bedrijfslunches niet meer...

Coronacrisis leidt tot extra service

Coronacrisis leidt tot extra service

De consumentenbehoefte verandert razendsnel, als gevolg van het coronavirus. Slagers merken dat uiteraard ook en spelen hier massaal op in door bestel- en bezorgmogelijkheden te bieden.