TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Foto: Pixabay

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie. 

TAPP Coalitie, voluit True Animal Protein Price Coalition, is een organisatie die zich inzet voor het betalen van de 'echte' prijs van voedsel, inclusief kosten voor milieu, gezondheid en dierenwelzijn. De organisatie liet door CE Delft doorberekenen wat dit betekent voor de prijs. "De vleesprijzen aan de kassa stijgen langzaam totdat in 2030 voor een ons kip 20 cent, varken 45 cent en voor rund 57 cent meer betaald wordt in de winkel. Deze meerprijs hangt af van de reële maatschappelijke kosten van het geproduceerde vlees; kosten door bijvoorbeeld stikstofproblemen of broeikasgassen", aldus de organisatie.

De organisatie stelt voor dat de opbrengsten van de eerlijkere vleesprijzen moeten worden beheerd in het nieuwe Fonds Eerlijke Voedselprijzen. Dit moet een transparant fonds worden wat onder controle staat van alle Nederlanders via de TAPP Coalitie.Het geld zou moeten gaan naar goedkopere groenteprijzen en een beter financieel perspectief voor de boeren. 

Op 4 november presenteerde TAPP Coalitie de uitkomsten van hun onderzoek in het perscentrum Nieuwspoort aan politiek, maatschappelijke organisaties, pers en wetenschap. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights door middel van een enquête onder 1.000 Nederlanders in opdracht van de TAPP Coalitie.

Reactie toevoegen

 
Dossiers
Lees ook
Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Trend biedt kansen en elke slager reageert er anders op

Wat worden de trends van 2021? En in hoeverre maakt de slager gebruik van trends in de branche? Terwijl de een zich volledig stort op nieuwe smaken, digitale mogelijkheden en een bezorgservice, profileert de ander zich door dat juist níet te doen.

Foodtrends in de slagerij

Foodtrends in de slagerij

Slager Josja Haagsma en foodtrendwatcher Marielle Bordewijk zien een aantal specifieke producttrends in de slagerij.

Dubbel

Dubbel

Op sommige dagen voelt het zo dubbel. Gewoon je werk doen terwijl de wereld onder een pandemie gebukt gaat. Geen kus voor mijn moeder, wel bijeenkomsten met meer dan vijftig mensen, van wie ik een groot deel niet ken.